Webbutik

5 viktiga steg för att lyckas med dropshipping i Sverige

post image

Om du ska sätta upp din egna e-handel så har du säkert redan kommit i kontakt med begreppet “droppshipping”.

Denna moderna och mer dynamiska sourcing- och försäljningsstrategi kan delvis förklara e-handelns mer lukrativa företagande i jämförelse med den mer traditionella varuhandeln.

Jag går här igenom grundläggande råd för att du ska kunna skapa en smart e-handelsstrategi och i ett tidigt skede även överväga dropshipping istället för traditionell sourcing.

Dropshipping är en extremt vanlig affärsmodell i exempelvis USA. Trots att metoden är både enkel att realisera samtidigt som att det inte krävs något större startkapital att komma igång, är dropshipping relativt ovanligt i Sverige.

Dropshipping är dock möjligt i Sverige men inte enkelt! 

Det beror på att produkter som du säljer till kunder inom EU i många fall påläggs med exemeplvis tullavgift. Dessutom ska moms tas ut, vilket gör att marginalerna kan bli små i jämförelse med företag som väljer att fokusera på exempelvis den amerikanska marknaden.

Enklaste sättet att komma igång med dropshipping är via Oberlo (som förutsätter att du använder Shopifys e-handelsplattform).

Oberlo är för det första gratis men du kan dessutom koppla på mängder av andra marknadsplatser och tredjepartstjänster med Shopify/oberlo. 

Här kan du läsa mer om hur man gör för att testa dropshipping med Oberlo.

10% RABATT!
Coupon

Tidsbegränsat erbjudande. 10% rabattalla Nordboosts distanskurser! Ange koden i samband med köp i kassan.

More Less

De främsta fördelarna med att använda Dropshipping är:

  • Låga kostnader​
  • Låga risker​
  • Inga lager- & logistikkostander​
  • Inga geografiska begränsningar​
gaffeltruck lastning av pall

Först av allt – vad är dropshipping?

För dig som vill bli eller redan är återförsäljare på nätet är dropshiping ett alternativ som du redan på ett tidigt stadium bör känna till.

I korthet innebär denna uppsättning att dina leverantörer skickar produkter direkt till dina kunder. Med andra ord behöver du inte köpa in och lagerhålla produkterna som du säljer via din e-handelsplattform.

Allt du behöver göra är egentligen att marknadsföra och sälja produkterna på din webbplats.

Grossisten eller leverantören sköter resten: De säkerställer att varorna skickas och levereras i tid, i vissa fall ombesörjer de även kundtjänst, reklamationer etc. Allt för att du ska kunna fokusera på enbart försäljningen av dina produkter.

Transportbehållare på båt

Låter det här för bra för att vara sant för ditt företag?

Att slippa lagerkostnader, och övriga problem med logistik och att endast kunna fokusera på försäljning och marknadsföring låter kanske för bra att vara sant?

Självfallet finns det flera baksidor med denna typ av affärsmodell som jag går igenom längre ned i den här artikeln.

Enkelt förklarat är den största utmaningen, för att överhuvudtaget göra denna uppsättning möjlig, att lyckas övertyga dropshipping-leverantörer om att man kommer att sälja stora kvantiteter och att man bedriver en seriös onlinehandel.

En annan mer eller mindre självklar nackdel, för att applicera denna strategi, kan vara den relativt låga vinstmarginalen på produkter du säljer i jämförelse med traditionell handel där du äger och ansvarar för hela logistikflödet.

Men trots detta väljer vissa företag i Sverige att specialisera sig på att skapa andra mervärden för kunden och lämnar bort lager och logistik åt grossisterna.

Traditionella detaljhandlare undviker eller ogillar dropshiping eftersom det anses svårare att erbjuda kunden unika och specialframtagna produkter för sina kunder.

Det kan möjligen ligga något i detta för mer mogna marknader. Jag anser dock inte att detta stämmer avseende e-handeln i Sverige.

Den absolut största fördelen med dropshipping är ju att man testar produkterna lajv.

När man vet vad marknaden och ens kunder vill ha, då kan man helt enkelt köpa in och lagerhålla den eller de artiklar som redan visar god försäljning.

Många e-handlare väljer faktiskt att specialanpassa  artiklar först efter att de  tagit pulsen på marknaden och vet vilka artiklar som förväntas att sälja.

Lager

Det finns dock företag idag som enbart fokuserar på att sälja direkt från grossistens lager.

Vanligen har de hittat en nisch som är så pass unik att de kan erbjuda ett större utbud än andra aktörer på marknaden.

I dessa fall kan det vara så att företaget bestämmer sig för att använda dropshipping för de produkter som säljs sällan men som de vill ha kvar i sin onlinebutik för att kunna erbjuda kunderna ett brett och komplett sortiment.

1. Välj rätt ekonomisk nisch och marknad

Det första och viktigaste steget för att tjäna pengar via dropshipping är naturligtvis att välja rätt produkt för rätt marknad.

Du har förmodligen redan funderat på en del produkter som du tror skulle sälja bra online etc. Mitt råd är att säkerställa att din nisch även är hållbar ur ett dropship-perspektiv.

Välj artiklar som garanterar hög lönsamhet. Du vill även välja produkter som ger dig möjlighet att skapa en “wow-upplevelse”. Du vill helt enkelt ge marknaden något som är unikt och som löser ett vanligt problem som förekommer hos din målgrupp.

Kranar för fraktcontainrar

Definiera och analysera din marknad.

När du säljer på nätet suddas de geografiska gränserna ut. Definiera din faktiska marknad online, finns det internationella eller nationella företag som redan erbjuder produkten i fråga?

Undersök huruvida dina produkter står sig i pris och eventuella andra kundfördelar. Undvik att sälja produkter som redan finns på din marknad.

Säkerställ att din produktnisch har hög konvertering. Du bör ha i åtanke att de personer som kommer till din onlinebutik eller webbplats bör vara impulsivt köpbenägna.

Detta är en svår uppgift eftersom produkter med högre pris vanligen är svårare att sälja till impulsiva köpare. Jag rekommenderar därför att du väljer en nisch som attraherar personer i en målgrupp som har kapacitet att betala ett högt pris även vid mer spontana köp.

2. Genomför en konkurrentanalys

  • Identifiera dina konkurrenter. Det kan vara fysiska butiker som är dina konkurrenter lika gärna som internationella aktörer som du inte spontant tror att du kommer att slåss mot om marknadsandelar. Definiera och dokumentera.
  • Identifiera dina konkurrenters styrkor, svagheter, strategier etc. Det kan låta överambitiöst eller rent av väldigt teoretiskt att analysera och nedteckna information om olika konkurrenter men tro mig det behöver inte ta så lång tid. Du kan använda en SWOT-analys för att få en övergripande bild av dina huvudkonkurrenter.
  • Utvärdera. Vad gör dig annorlunda? Du bör ha en tydlig strategi formulerad.

3. Hitta grossister i Sverige & Europa

Trots att denna uppsättning med att slippa lagerhållning och logistik (TPL) är hett nu, är det fortfarande inte alla leverantörer som utåt sett erbjuder denna typ av lösning.

I Sverige är det konstigt nog vanligt att återförsäljare på egen hand kontaktar leverantörer för att undersöka möjligheten att få sälja leverantörens produkter via dropshipping.

Jag anser dock att det absolut bästa sättet för den som vill komma igång är att sälja via en portal för dropshipping!

Fördelen med en portal eller plattform är att du får en färdig lösning med anslutna leverantörer. Du kan välja de artiklar som passar dig och börja sälja med det samma. Här kan du läsa mer om grossister och leverantörer för dropshipping som är lämpliga för den svenska och europeiska marknaden.      

Det finns flera intressanta tjänster att välja på för den som vill testa dropshipping.

En populär tjänst på framförallt den amerikanska marknaden är Oberlo. Oberlo är en app som går att använda gratis och som ansluter webbutiker som är skapade med Shopify till AliExpress.

Fördelen med Oberlo är att du kan importera produktdata (bilder, text, priser etc) direkt in i din webshop.

Nackdelen med Oberlo är att många (men inte alla) produkter som du kommer åt via tjänsten är Asientillverkade. Det kan innebära att leveranser och tull ej är fördelaktiga för svenska e-handelsföretag.

Men jag anser ändå att Oberlo (som förutsätter att du använder Shopifys e-handelsplattform) är ett bra sätt att komma igång med.

Du kan till att börja med testa tjänsten helt gratis. Men kanske ännu viktigare, med Shopfy och Oberlo kan du i princip koppla på vilken tredjepartstjänst som helst. Många stora marknadsplatser är nämligen integrerade med Shopify/Oberlo.

Här kan du läsa mer hur du går tillväga för att komma igång med dropshipping (gratis) med Oberlo.

Andra alternativ utöver Oberlo, är SaleHoo. SaleHoo är kompatibelt med Shopify/Oberlo. Du kan alltså med fördel börja med att testa Oberlo och vid ett senare tillfälle även koppla på SaleHoo (om du finner det nödvändigt).

SaleHoo är en kvalitetstjänst, som enbart erbjuder artiklar från kvalificerade leverantörer. De är dock i nuläget förhållandevis små med ca. 150 leverantörer i sitt nätverk som dropshippar till europeiska kunder.

Här kan du läsa mer om SaleHoo och hur det funkar.

Letar du efter en större marknadsplats för dropshipping, då ska du kolla in AppScenic. Det är en förhållandevis mjukvara för dropshipping som ger dig möjlighet att koppla upp din webshop med mer än en halv mljon produkter för dropshipping. 

En fördel med AppScenic för svenska företag är att ett stort utbud av leverantörsbasen är baserade i Europa och UK. Det gör att du kan erbjuda bra leveranstider till dina kunder. Du kan dessutom räkna med att du slipper importtullar och annan byråkrati om du använder leverantörer baserade inom EU.

AppScenic är idag integrerat med Shopify och WooCommerce.

Läs mer om AppScenic här.

Att du på egen hand ska leta efter leverantörer som har möjlighet att dropshippa produkter till dina kunder kan förstås också vara en lösning. Framförallt för den som fokuserar på att sälja produkter av mer unik karaktär.

För att vara framgångsrik kommer det ställas höga krav på att du har en professionell webshop eller välgjord, egen hemsida med snygg layout och välskrivet innehåll. 

Du kommer att behöva hitta leverantörer som är flexibla och öppna för denna typ av samarbete men framförallt kommer du att behöva sälja in din idé för att lyckas.

Företagsägare som arbetar

4. Bygg en proffsig e-handelssida

Det absolut bästa och enklaste sättet är att välja en helhetslösning som ger dig allt (funktioner, webhotell, SSL etc.) på ett och samma ställe. Den bästa helhetslösningen på marknaden är enligt mig Shopifys e-handelsplattform

Att bygga en egen webbutik är både enkelt och billigt men det krävs en hel del tid.

En annan intressant lösning är att köpa en helt färdig webshop som anpassas och levereras efter dina behov.

Det är framförallt rekommenderat för den som vill dropshippa via Alidropship (dvs. dropshipping via AliExpress).

Att beställa en färdig webshop från Alidropship som byggs efter dina anvisningar kostar 299$ (ca. 2900 kr).

Tjänsten
För – och nackdelar
Bedömning
Tjänsten

För – och nackdelar
  • plusMycket bra för nybörjare
  • plusStöd för onlinebutik
  • plusMånga bra mallar
  • plusBra tillägg
  • plus50% rabatt på utvalda Wix Premium-planer
  • minusKan bli dyrt för stora webbplatser
  • minusSvårt att byta designmallsystem
Bedömning
4.8
star icon star icon star icon star icon star icon
Prøva Wix Recension

5. Digital marknadsföring

Du kan ha en fantastisk produkt som marknaden efterfrågar men faktum är att dropshipping handlar om att synas.

Genom att lära dig digital marknadsföring och fokusera på en kanal som du blir riktigt bra på kommer du att ha mycket större förutsättningar för att lyckas.  De vanligaste marknadsföringskanalerna som avänds av dropshippers är via Social media marketing (Facebook och Instagram) vanligen de bästa kanalerna.

Kan du inget om digital marknadföring så kan läsa mina inlägg om digital marknadsföring här nedan.

Jag går även igenom de bästa utbildingarna och kurserna för e-handel och digital marknadsföring här:

  1. Så annonserar du på instagram: Marknadsföring i 8 steg
  2. Nybörjarguide till att annonsera på Facebook
  3. En guide i e-postmarknadsföring, så fungerar det!
  4. Så väljer du utbildning och bästa kurs i SEO

Tro inte att det är lätt med att marknadsföra sig via sociala medier. Det tar tid att bli bra men med en riktigt bra kurs får du ett bra försprång och det är väl investerad tid.

glad företagare

Ska du marknadsföra dig via exempelvis SEO eller SEM (vilket jag i vanliga fall inte rekommenderar för dropshipping), så finns det en hel del bra verktyg du bör känna till.

Kolla in Google Trender och Google Keyword Planner. Dessa är fantastiska verktyg för att förstå hur du kan attrahera potentiella kunder på nätet.

Vad finns det för nackdelar med att på egen hand söka samarbeten för dropshipping?

Mitt råd är att gå via en portal för dropshipping för att minimera risker och problem som annars kan uppstå! Läs mer om de bästa portal- och plattformslösningarna för dropshipping här.

Den som på egen hand vill hitta dropshippers bör först beakta följande:

  • Om du misslyckas med att hitta en pålitlig leverantör som inte har förmåga att upprätthålla hög grad av service kan det få förödande konsekvenser för ditt företag.
    Kunden kommer att uppfatta att din service är dålig då leverantören inte lyckas leverera enligt överenskommelse. Ett sätt att undvika detta är att du utvecklar ett samarbete avseende droppshipping med en redan befintlig leverantör. Genom att låta detta samarbeta växa fram gradvis tar ni mindre risk.
  • Du kommer inte kunna ha kontroll på logistikflödet. Om din leverantör får problem kommer det bli svårt för dig att snabbt lösa kundens problem. I vissa fall kan man skicka en substitutprodukt men det förutsätter att man även har eget varulager för en del av sortimentet. Oavsett kommer alla logistiska problem med stor sannolikhet att bli svårare för dig att lösa för dig.
  • Trots att du minimerar hanteringskostnaden med dropshipping, ska du inte underskatta jobbet. Räkna med att du kommer att behöva administrera och sätta upp processer för att klargöra gränsdragningen mellan dig och leverantören. Vem ansvarar exempelvis för ordersedlarna, returer, reklamationer, reservdelar, fakturor, saldon, kundkuponger, rabatter etc?
    I regel sköts detta av din leverantör men ibland är gränsdragningen inte solklar. Se till att sätta upp tydliga processer och gränsdragningar avseende ägandeskap.

    För väletablerade företag som jobbar med dropshipping är dessa processer färdiga och du behöver då inte fundera över detta. Annat är det om du startar ett samarbete med ett företag i exempelvis Sverige eller Norden som inte har denna erfarenhet.
  • Att hantera skatt är vanligen inte mer komplicerat än när du köper från en vanlig leverantör. Glöm inte att räkna på moms om du väljer att sälja inom EU.
  • Priskrig: med den här uppsättningen kommer du ha små marginaler vilket innebär att du kommer att ha svårt att erbjuda bästa priset för produkter som säljs av flera andra aktörer på marknaden. Se till att ha en strategi där du exempelvis erbjuder mer nischade produkter/tjänster eller att du kan tillföra något annat som kunden är villig att betala för.

10% RABATT!
Coupon

Tidsbegränsat erbjudande. 10% rabattalla Nordboosts distanskurser! Ange koden i samband med köp i kassan.

More Less
Subscribe
Notify of
guest
61 Comments
Oldest
Newest
Inline Feedbacks
View all comments