Woocommerce webbshop: En Guide på Svenska

Woo

Woocommerce är en kraftfull, modern och flexibel plattform för e-handel.

Plattformen började utvecklas redan under hösten 2010 av bolaget WooThemes och lanserades under 2011.

Idag är produkten en världsledande tilläggstjänst (plugin) till WordPress.

Plattformen är uppskattad av onlinehandlare runt om i världen för dess flexibilitet och stora utbud av funktionalitet.

Samtidigt har WooCommerce kritiserats av andra som anser att det är höga inträdesbarriärer för att lära sig att använda systemet och för att framgångsrikt nyttja all den funktionalitet som finns att tillgå i systemet.

Åsikterna delar webbmasters i två läger: de som älskar WooCommerce och de som tycker att produkten är krånglig och tekniskt komplicerad.

Personligen brukar jag rekommendera produkten för lite mer erfarna webbdesigners eller de som redan är bevandrade i WordPress. Men om det här ett system för dig eller inte, beror faktiskt mycket på vad du vill ha och vem du är?

Denna Plugin anses generellt vara en av de främsta e-handelsplattformar som finns att tillgå för den som vill bygga e-handelssajt med WordPress.

Den bästa WordPress webbshopen

Med WordPress kan du i princip bygga vilken typ av sajt som helst. För att utöka din sajt med en webbshop kan du alltså helt kostnadsfritt ladda ned och installera WooCommerce precis som vilken annan plugin som helst.

Själva grundfunktionaliteten är alltså utan kostnad. Om man däremot bestämmer sig för att lägga till utökad funktionalitet till sin webbshop då tillkommer i många fall en kostnad för detta.

Oavsett tycker jag att det är ett bra upplägg att man kan testa produkten utan kostnad så länge man vill.

I den här guiden kommer jag att gå igenom varför WooCommerce är ett intressant alternativ för den som vill sätta upp en webbshop i WordPress.

Vi kommer att titta både på för- och nackdelar med denna typ av webbutik samt steg för steg hur man gör och vad man ska tänka på.

Självfallet finns det en rad andra webbshopar som i likhet med Woocommerce laddas ned för att sedan installeras med endast ett par klick. Några av de mest populära WordPress plugins för e-handel är:

  • Easy Digital Downloads
  • Jigoshop eCommerce
  • Cart 66 Cloud
  • WP eCommerce
  • BigCommerce WordPress Plugin.

Jag anser att WooCommerce är det absolut bästa alternativet men det finns många produkter på marknaden och inte ens jag har koll på alla plugins. Börja med att testa den kostnadsfria basfunktionaliteten som du kan du kan hämta hem gratis. Du kan registrera dig och läs mer här.

Skulle du av någon anledning inte vara nöjd med Woo Commerce, då kan du testa de övriga produkterna i listan här ovan.

Som näst bästa alternativ tycker jag att du kan kolla in EDD (Easy Digital Downloads) som också anses vara en högkvalitativ och populär lösning för e-handel.

Vill man göra det enkelt för sig själv, då ska man gå med en e-handelsplattform som erbjuder allt-i-ett. Personligen anser jag att Shopify är det bästa alternativ som finns på marknaden.

Med Shopify har du allt på ett och samma ställe du får dessutom allt du behöver för att på ett enkelt sätt sätta upp en onlinebutik i världsklass. Här kan du se de bästa priserna som finns tillgängliga för Shopify & testa plattformen gratis

Men det är naturligtvis en smaksak, vill man pilla själv och anpassa på egen hand då är WordPress med dess olika plugins också ett bra alternativ.

De främsta anledningarna att välja WooCommerce framför andra alternativ är:

  1. Plattformen är gratis – Även om det finns premiumtjänster som man måste betala för. (Jag kommer att gå igenom några av de mer populära alternativen längre ner i det här inlägget). Det finns heller inga licenskostnader eller dolda kostnader som tillkommer med produkten.
  2. Mest populära e-handelslösningen som finns för den som vill sätta upp en butik med WordPress. (Det innebär att du kommer att få tillgång till uppdateringar och nyutvecklade funktioner etc.) Systemet anses även vara säkert och lätt att underhålla.
  3. Anpassningsbart – Om du har behov av att göra en webshop med flera anpassningar och kundunika lösningar – då är plattformen ett bra alternativ.
  4. Enkelt att använda för den som är van att jobba i WordPress och som redan har skapat en egen hemsida.
  5. Internationellt gångbar med många val avseende språk och valutor. Systemet har även svenska språkfiler.
  6. Ger dig hög grad av kontroll för din webbshop/sajt. Väljer du att använda en standardiserad lösning där du har allt på ett och samma ställe kommer du ha liten eller ingen möjlighet att påverka exempelvis URL-strukturen på din sajt.
  7. Fungerar bra med Postnord och andra väletablerad logistiktjänster i Sverige. Via funktionalitet så som exempelvis Delivery Checkout kan kunden snabbt få en översikt av tillgängliga leveransalternativ med Postnord. Studier har visat att bättre kontroll och information om leveranser ökar konverteringsgraden.
  8. Bäst utbud av teman. På WooCommerce.com hittar du teman (designmallar) för i princip alla tänkbara afärsmodeller. Här finner du alla officiellt godkända teman som finns att välja på.

Hur kommer man igång? Steg-för-steg

Kom igång i 4 enkla steg med din webbutik.

#1 Börja med att hitta ditt tema

Det finns flera gratisteman att välja av men vanligen är det inte priset som är avgörande för om du ska välja ett tema eller ej. Börja med att säkerställa att den typ av tema som du söker finns tillgängligt för WooCommerce. 

Hittar du inte ett passande tema för din webbutik, då tycker jag att du ska överväga att välja en webshop som erbjuder teman som passar ditt behov bättre. Läs mer här om vilka e-handelssystem som jag rekommenderar för olika behov.

Ett tema kostar vanligen mellan 0-300kr. Du finner alla officiellt godkända teman här. Du behöver inte köpa ditt tema direkt men du bör säkerställa att du väljer ett tema som passar din typ företag.

#2 Registrera ett domän och välj Webbhotell.

Pris och service kan variera beroende på vilket webbhotell du använder. Om du väljer att följa min rekommendation och använda SiteGround Europa eller Kinsta.

 

Kinsta är det absolut bästa alternativet som finns på marknaden. Men Kinsta är ett realtivt dyrt webbhotell. Kinsta passar typiskt stora webbutiker. För mindre och medelstora webbutiker ska du använda SiteGround.

(Jag rekommenderar inte att använda ett svenskt lågprisalternativ. De är dåliga på alla vis. SiteGround är prisvärt och riktigt bra.)

För webbshopar brukar jag rekommendera att använda ett .com-domän. Men det kan bero på dina behov? Vill du ha ett .se-domän då kan du läsa min guide här, där jag går igenom hur du registrerar ett .se-domän med SiteGround.

#3 Installera WordPress

Självfallet kan du sköta installationen av WordPress manuellt men många webbhotell tillhandahåller även den tjänsten – att installera WordPress via ett ett klick.

Om du väljer att registrera domän hos en annan återförsäljare än ditt webbhotell då kommer du även behöva “peka” din domän till ditt webbhotell.

Det behöver inte vara jättejobbigt men om du aldrig gjort det tidigare behöver du med stor sannolikhet ta hjälp av supporten där du köpt och registrerat ditt domän. Läs mer här.

#4 Installera och aktivera plugin

Nu är det bara att installera baspaketet med WooCommerce. Logga in på din kontrollpanel i WordPress. Gå till “tillägg”>Lägg till nytt: Sök på WooCommerce och välj installera nu och aktivera.

Att sätta upp systemet rätt

Systemet kommer med en installations “Wizard” som hjälper dig att konfigurera och sätta upp din webshop så som du önskar. Det första du kommer att vilja göra är att sätta upp dina produktkataloger.

Efter att du har installerat systemet med hjälp av WooCommerce wizard får du automatiskt tillgång till ett nytt menyval i kontrollpanelen där du kommer åt fliken “Produkter”.

Det här du definierar dina produkter med attribut så som namn, pris, kategori, produkttyp, produktrecensioner mm.

Du kommer även behöva sätta upp dina inställningar för Sverige (om det är för den svenska marknaden din webbutik riktar sig till.) Ett första steg bör vara att anpassa betallösningen. Per default är systemet inställt på att använda Paypal när du installerat systemet.

Det beror på att produkten i första hand riktar sig till användare i USA och där Paypal är en mer väletablerad lösning än i Sverige.

Personligen har jag dålig erfarenhet av att använda Paypals tjänster. Dessutom anser jag att det finns bättre betallösningar som är mer anpassade för den svenska marknaden.

Genom att lägga till ytterligare en plugin – “additional paymengateways” kan du snabbt ställa in dina preferenser och göra dig kvitt Paypal.

Underskatta inte värdet med bra och smidiga betallösningar för din marknad.

Undersökningar visar att betalsystem som ej uppfattas som smidiga, säkra och snabba av kunder i allmänhet har en stor inverkan på konverteringsgraden.

Ökad kostnad med tilläggsprodukter

Systemet är som sagt gratis att använda men så snart du vill utöka med tilläggsprodukter kommer du att behöva betala. Prisbilden varierar från tjänst till tjänst men min uppfattning är att tilläggen inte är oskäligt dyra, snarare tvärtom.

Ett vanligt problem med plugins generellt sett – är dock att man inte vet vad som finns på marknaden, samt vad man har behov av. Du kommer att märka att det finns ett enormt utbud av appar för extrafunktionalitet som du har möjlighet att använda dig av.

Till skillnad från plattformar som inte är anslutna till WordPress och som tillhandahåller alla sina funktioner och appar på ett och samma ställe så måste du med WooCommerce. (1.) Veta vad du behöver (2.) På egen hand hitta det som bäst matchar ditt behov.

Jag rekommenderar att du börjar med att kolla in utbudet av funktionalitet som är utvecklade för systemet. (Jag rekommenderar att endast använda officiellt godkända appar som du hittar på WooCommerce.com. Övriga appar kan medföra problem och har ej genomgått samma tester etc.)

Är det ett dyrt system & vad får jag betala för att använda plattformen??

Som jag nämnt är själva basfunktionaliteten som kommer med plattformen kostnadsfri att använda. Men om du inte ens har en webbplats i dagsläget och vill få en översikt av prisbilden – då bör din kalkyl se ut ungefär så här:

  • WordPress – Gratis
  • Woocommerce (plugin) Gratis
  • Webhotell – Beroende på hur avancerad sajt du vill bygga. Jag rekommenderar att använda en premiumtjänst så att dina produktsidor laddar snabbt och så att din webbshop är säkert skyddad från virus och hackers. Bästa och mest prisvärda premiumtjänsten som jag känner till är Kinsta. (ca. 280kr/mån)
  • Vill du gå mer försiktigt framåt kan du välja ett enklare webbhotell, exempelvis SiteGround Europa. Det är det mest prisvärda webbhotell (som är i billighetsklassen) som finns på marknaden. (SiteGround kostar ca 40 kr/mån och ger dig bättre hastighet, sökerhet, kundtjänst än något jämförbart alternativ i Sverige. SiteGround använder Googles Cloudplattform som gör att din webbutik laddar snabbt oavsett var i världen dina kunder befinner sig.) 

  • Välj ett tema: Det finns gratisteman men det är en dumsnål besparing att inte köpa ett bra tema. Det är en bra investering att skaffa ett tema som passar din affärsmodell. Räkna med en kostnad på ca. 2-300kr.

Det finns massvis med teman att välja på men några av de mest popuära teman för 2020 är:

  1. Galleria (Ett tema som är populärt inom Mode och skönhet) kostar 39 $
  2. Homestore (Ett bra tema för butiker för mode & design) kostar 39 $
  3. Proshop (Ett av de mest populära teman för klädbutiker & fashion) kostar 39 $

Nya teman tillkommer ständigt men det är rekommenderat att göra bra val direkt. Det är mödosamt att byta tema i efterhand.

  • Utökad funktionalitet och Plugins: Det här är en svårberäknelig kostnad men kolla in vilka funktioner du tror dig ha behov av i ett tidigt skede och sammanställ en kostnadskalkyl. Jag har listat några av mina favoriter nedan, varav de flesta är gratis att använda.

Vad finns det för nackdelar med systemet?

  1. Inte optimerat för SEO – Med den här plattformen är det helt upp till dig att säkerställa att allt fungerar som du vill. Precis som med en vanlig webbplats måste du ha bra koll på att din sajt inte “överoptimeras” vilket av förklarliga skäl är svårt när du förmodligen sitter med hundratals likartade produktbeteckningar, kanoniska URL:s, och produktkategorier.

    Woo commerce tillhandahåller helt enkelt inga färdiga verktyg för att ta hand om detta. Om du vet vad du håller på med så kan du säkert komma på smarta lösningar för att strukturerar och hantera detta – men om det är första gången du sätter upp en onlinebutik eller sajt i WordPress tror jag att det kan bli en knepig och tidskrävande surdeg.

  2. Svårt att beräkna kostnadskalkyl – Du kommer med stor sannolikhet starta med plattformen helt kostnadsfritt och ladda ner några av de mest populära funktioner som finns att tillgå utan kostnad. Men så snart din webbutik börjat generera trafik och omsättning så kommer du med stor sannolikhet att vilja förbättra funktionaliteten i din webbutik genom att utöka med tillägg som kostar pengar.

    Eftersom att denna Plugin inte kommer som en färdigpaketerad E-handelslösning, utan snarare som en plattform med extremt många plugins att koppla på i efterhand blir det svårt att uppskatta och jämföra priset med andra plattformar på marknaden. Generellt sett anses dock Woocommerce vara ett prisvärt alternativ men det beror på vad man väljer att lägga till.

  3. Ingen bra standardlösning: Jag har redan nämnt det men WooCommerce är inte det bästa för den som vill att allt bara ska fungera utan anpassningar etc. Du kommer att behöva lägga ner med tid på WooCommerce än t.ex Shopify som har en mer standardiserad lösning.

Ett axplock av bra funktionalitet för plattformen

Tänk utanför boxen – De flesta som sätter upp en onlinebutik tänker enbart på själva affären och dess relaterade processer för att tjäna pengar.

Många glömmer helt bort att fokusera på kundens behov och krav. Att vara affärsmässig är ingen dålig egenskap utan snarare en förutsättning för att lyckas med en business online. Men här kommer några av mina tips för att du ska minimera risken att begå ett vanligt misstag.

När du besöker en e-handel som kund tänker du mer på upplevelsen en själva produkten som du är ute efter att köpa (förmodligen kan hitta på hundra andra ställen som säljer motsvarande produkt om du letar vidare på internet). Med andra ord vill jag här betona vikten av att skapa en webshop som uppfattas som smidig att använda utifrån ett kundperspektiv.

Väljer du att använda Woocommerce-plattform då bör du i ett tidigt skede sätta dig in i de absolut populäraste tilläggen (plugins) som finns att tillgå. 

Du bör även ta med detta i din budget eftersom att vissa plugins kostar en bra slant. Här nedan har jag listat några av de mer populära funktioner som jag känner till, varav de flesta dessutom är gratis att använda.

#1 All-In-One Product Slider Carousel for WooCommerce

Det här är en bra mjukvara för den som har ett stort utbud av produkter i sitt sortiment. Med denna funktion kan du enkelt sortimentskatergorisera de olika artiklar som du säljer. Du ger därmed dina kunder en möjlighet att snabbt navigera sig genom ditt sortiment.

#2 WooCommerce Product Reviews Pro

Det finns flera andra alternativ att hämta hem men den här mjukvaran är faktiskt en av de mer populära verktygen som ger dig möjlighet att på ett strukturerat vis exponera de kundrecensioner för artiklarna som du säljer på din sajt.

Gratisversionen kan förvisso uppfattas som något svåranvänd eftersom att du inte får tillgång till snabbkoderna (“short codes”) men jag tycker i alla fall att du kan tanka ned appen och testa. Vill du fortsätta använda funktionen kan det vara lönt att betala för premiumpaketet.

#3 WooCommerce Wishlists
Med den här funktionen – som är gratis att använda – kan du möjliggöra så att dina kunder och besökare kan lägga till produkter i ditt sortiment i en köplista.

De kan på så vis antingen dela inköpslistan med vänner eller spara listan för att genomföra köp vid senare tillfälle. Tjänsten har visat sig skapa ett mervärde för e-handlare inför tidpunkter på året då folk handlar som mest.

#4 OptinMonster – Gratistjänst för övergiven kundvagn


Det här är en populär plugin som är gratis att använda. Tjänsten ger dig möjlighet att följa upp köp som ej avslutats på din sajt. Du kan använda funktionen för övergivna kundvagnar och på så vis öka konverteringsgraden.

#5 Produktroterare –  Products Slider By Pickplugins

Den här tjänsten låter dig lägga till en snygg produkt-slide som exponerar särskilt utvalda produkter för sina kunder och besökare.

#6 Lojalitetsprogram: Bonuspoäng – Points & Rewards

Det här tillägget är WooCommerce egna produkt. Det kostar förvisso ca 129 $ men ger dig möjlighet att koppla på ett kundprogram som är helt fantastiskt. Du kan skapa ett eget partnerprogram där du ger annonsörer möjlighet att marknadsföra dina produkter.

Fungerar plattformen med Klarna och Swish?

Det går att sätta upp och möjliggöra betalningar via Swish via Woocommerce wequebtial order numbers. Du kommer att behöva ett SSL-certifikat för din sajt/webbshop – men det får du utan kostnad om du valt att använda något av de webbhotell som jag rekommenderar.

Du kommer att behöva en särskild svenskutvecklad plugin som du installerar på din sajt. Denna plugin kostar ca 700 kr och säljs av företaget Red Light Media.

Här finner info om alla Paymentgateways som är godkända av WooCommerce.com

Personligen tycker jag man klarar sig bra med redan färdigt integrerade lösningar som är kopplade till Woocommerce. Men möjligheten att möjliggöra Swish som ett betalningsalternativ är alltså hyfsat enkelt och kan kopplas på utan för mycket strul om man så skulle önska.

Att koppla på Klarna är också ett gångbart alternativ. Du ersätter då Woocommerce förinställda kassafunktionalitet med Klarna Checkout. Klarna är ett bra val och ett populärt alternativ i framförallt Skandinavien.

Tillägget tillåter alltså dina kunder att välja vilket sätt de vill betal på: direkt- eller delbetalning etc. Klarna ger alltså dina kunder möjlighet att handla på kredit – vilket har många fördelar för dig som e-handlare.

Kunden kan beställa produkten från dig och delbetala till Klarna vilket innebär att du inte behöver bry dig om ifall kunden slarvar med betalningarna etc.

Share this post

Dela på facebook
Dela på google
Dela på twitter
Dela på linkedin
Dela på email
Jacob
Jag heter Jacob och frilansar som skribent och bloggare. De senaste åren har jag testat och recenserat massvis med olika produkter och system. Jag hoppas att mina tips och rekommendationer kan ge viss klarhet i vad du ska tänka på för att du ska hitta det som passar dig bäst för dina behov. Lämna gärna en kommentar eller dela med dig av dina erfarenheter i kommentarsfältet nedan!

4 tankar på “Woocommerce webbshop: En Guide på Svenska”

Lämna en kommentar