Webbutik
Wix vs Webnode: Du bör veta detta innan du väljer en plattform
När du ska skapa din första hemsida är en hemsidebyggare det självklara valet. Det finns dock flera bra lösningar online, vilket kan göra det svårt att veta vilken du ska…
Woocommerce är en kraftfull, modern och flexibel plattform för e-handel.
Plattformen började utvecklas redan under hösten 2010 av bolaget WooThemes och lanserades under 2011.
Idag är produkten en världsledande tilläggstjänst (plugin) till WordPress. Med mer än 5 miljoner aktiva installationer!
Plattformen är uppskattad av både svenska e-handlare såväl som e-handlare på den internationella marknaden.
WooCommerce är och kommer inom överskådlig framtid att förbli en av de bästa e-handelsplattformarna som finns i Sverige och internationellt.
Listan över fördelarna med WooCommerce kan göras lång men de främsta mervärden med plattformen är vanligen:
Samtidigt har WooCommerce kritiserats av vissa e-handlare som anser att det är höga inträdesbarriärer för att lära sig att använda systemet.
Åsikterna delar användarna i två läger: E-handlare som älskar WooCommerce och användare som tycker att produkten är krånglig och tekniskt komplicerad.
Personligen brukar jag rekommendera produkten för lite mer erfarna webbdesigners eller de som redan är bevandrade i WordPress. Men om det här ett system för dig eller inte, beror faktiskt mycket på vad du vill ha och vem du är?
Överlag anser jag att alla plattformar är rätt krångligt till en början.
Av den anledningen är det nästan alltid lönt att bygga sin webshop via en riktigt bra distanskurs som kan guida en genom de steg som behöver tas.
För Sverige och svenska användare rekommenderar jag Nordboost distanskurs i WooCommerce.
Med Nordboosts distanskurs kan även nybörjare bygga en webshop som många gånger blir bättre än vad som kan åstadkommas med motsvarande system som dessutom kostar pengar att använda.
Med WordPress kan du i princip bygga vilken typ av webbplats som helst. För att utöka din sajt med en webbshop kan du alltså helt kostnadsfritt ladda ned och installera WooCommerce precis som vilken annan plugin som helst.
Själva grundfunktionaliteten är alltså utan kostnad. Om man däremot bestämmer sig för att lägga till utökad funktionalitet till sin webbshop då tillkommer i vissa fall en kostnad för detta.
Oavsett tycker jag att det är ett fantastiskt upplägg att man kan använda systemet utan kostnad så länge man vill.
Själva basfunktionen som alltså är gratis ger dig minst lika bra funktionalitet som många av de plattformar som kostar pengar för att använda.
I den här guiden kommer jag att gå igenom vad du behöver tänka på för att starta en webbutik med WooCommerce.
Vi kommer att titta både på för- och nackdelar med denna typ av lösning.
Jag går även igenom steg för steg hur man gör och ger rekommendationer över plugins, webbhotell och teman som jag anser är bland de bästa för att komma igång.
Självfallet finns det en rad andra webbshoppar som i likhet med Woocommerce laddas ned för att sedan installeras med endast ett par klick. Några av de mest populära WordPress plugins för e-handel är:
Jag har inte testat alla de ovanstående plattformarna men det beror främst på att WooCommerce är det absolut bästa alternativet för WordPress.
Möjligen kan du överväga Easy Digital Downloads om du vill sälja digitala produkter. Men även för digitala produkter, såsom distanskurser webinars och utbildningstjänster anser jag att det finns bättre plattformar på marknaden.
Jag har svårt att tro att du inte blir nöjd med WooCommerce eller att du skulle finna de övriga plattformarna i listan här ovan bättre.
Vill man göra det enkelt för sig själv, då ska man istället överväga att gå med en e-handelsplattform som erbjuder allt-i-ett. Personligen anser jag att Shopify Sverige är det bästa alternativ som finns på marknaden.
Med Shopify har du allt på ett och samma ställe du får dessutom allt du behöver för att på ett enkelt sätt sätta upp en onlinebutik i världsklass. Här kan du läsa mer om Shopify.
De främsta anledningarna att välja WooCommerce framför andra alternativ är:
Här nedan går jag igenom en enkel guide för att bygga din webshop med WooCommerce.
Det är ganska enkelt att skapa en webshop med WordPress och WooCommerce men räkna med att lägga ned en hel del tid.
Dessutom kommer du att göra flera onödiga misstag i början.
Av den anledningen rekommenderar jag att du kollar in Nordboosts distanskurs i WooCommerce. Kursen är helt på distans och enkel att ta till sig.
Du kommer att spara både tid och pengar och gör kloka val från början.
Eftersom att WooCommerce till skillnad från exempelvis Shopify och andra så kallade SaaS-lösningar är en plattform inom “open source”, måste du på egen hand bestämma var och hur din webshop laddas. Du behöver ett serverutrymme där din webbplats sparas och kan laddas säkert då folk besöker din webbplats.
Som tur är finns det massvis av webbhotell som sköter detta åt dig. Webbhotellen upplåter sina servrar åt företag och privatpersoner och säkerställer att din webbplats laddar snabbt.
Det absolut vanligaste misstaget som nästan alla nybörjare begår, är att välja ett dåligt webbhotell.
Det är nämligen så att du behöver en kvalitetstjänst för att skapa en webshop med WooCommerce. Annat är det med exempelvis mindre hemsidor eller bloggar där det går an med enklare webbhotell.
Det beror på att en webshop har helt andra behov vad det gäller exempelvis laddtider och säkerhet.
Men framförallt tar en webshop upp mycket mer datamängd vilket gör att ett dåligt webbhotell kommer att göra att din webshop laddar extremt långsamt.
Tyvärr finns det många dåliga webbhotell på den svenska marknaden som riktar sig till småföretagare.
De bra webbhotellen är vanligen internationella tjänster men det är inte säkert att de kan erbjuda bra tjänster även för Sverige.
Det är nämligen så att du vill välja ett webbhotell som har sina datacenter i närheten av Sverige för att din webbplats ska kunna ladda snabbt då dina besökare kommer till webbplatsen.
Servrar som ligger långt ifrån din webbplats besökare gör att datamängden måste transporteras längre sträckor vilket resulterar i dåliga laddtider.
Det största misstaget som många gör och som de sedan ångrar bittert är att de väljer ett svenskt webbhotell som påstår att de är både bra och snabba.
Sen sitter de fast med en tjänst som inte fungerar och så får man uppgradera till dyrare planer och i slutändan blir det dyrt och sällan riktigt bra.
Den goda nyheten är att det går att byta webbhotell i efterhand men det är mödosamt och inte sällan ser de dåliga webbhotellen till att du bundit upp dig på minst ett år.
Så vilket webbhotell ska man välja för att bygga en webshop med WooCommerce?
Det leder oss direkt in på nästa steg i den här guiden som går ut på att köpa domän. Det är nämligen tyvärr så att de bra webbhotell som finns för den svenska marknaden inter tillhandahåller .se-domän. Med stor sannolikhet vill du skaffa ett domän som har .se på slutet i URL:en.
Många av de dåliga webbhotellen erbjuder däremot registrering av .se. Så nu har du pest eller kolera att välja på.
Antingen väljer du ett bra webbhotell men då kan du inte få ett .se-domän. Eller så väljer du ett dåligt webbhotell men kan få .se-domän:)
Lungn, så här gör man.
Registrera ditt domän .se var du vill men betala inte för webbhotell. Därefter kan du peka domänet till ett bra webbhotell. Jag vet, det låter jobbigt men det är rätt enkelt och det är väl värt mödan.
Dessutom kan ett bra webbhotell hjälpa dig med att peka ditt domän till deras system.
För WooCommerce ska du välja ett av följande webbhotell om din webshop:
Jag använder alla ovanstående webbhotell men tycker att Kinsta är det bästa. Templ är det som är mest prisvärt. SiteGround är på en godkänd nivå men är bra om du har flera webbplatser. Läs mer om webbhotell här.
Domän kan du aldrig ändra i efterhand. Det domän du väljer kommer att bli namnet på din webbplats och därför är det klokt att fundera lite på vad som är passande. Du ska även fundera på om du vill ha .se eller .com.
För att inte misslyckas ska du lägga lite tid på att söka på internet. Det kan exempelvis vara en dålig idé att välja ett .se-domän om det redan finns en annan webbplats inom din nisch som använder .com.
Det kan även vara så att du vill ha .com och inte .se. Det beror på var du vill sälja och hur du vill att ditt företag ska uppfattas. För den svenska marknaden är det i regel bäst att använda .se-domän. Men ska du sälja på den internationella marknaden är det bättre med .com.
Mitt råd är att du söker upp andra webbutiker på internet inom din nisch för att se hur dessa webbplatser har gjort.
Då får du en bild över om de ledande webbplatserna på din marknad använder .com eller .se. (Det är vanligen klokt att göra likadant som de ledande webbplatserna gör på din marknad).
När du väl har bestämt dig så registrerar du ditt domän från en registrator som säljer det toppdomän som du valt att använda dig av.
Ett .se-domän är något dyrare än .com och kostar ca. 150 kr per år.
Jag rekommenderar GoDaddy som har bra priser på både .com och .se men det spelar inte så stor roll var du väljer att registrera ditt domän. (.com-domän brukar ligga på ungefär 10 USD.)
När du köpt domänet så måste du peka-domänet till ditt webbhotell. För SiteGround kan du läsa min guide här. För Templ kan du kontakta deras support. Väljer du att använda Kinsta, så kan du kolla deras guide här.
Nu är det bara att installera WordPress. Det kan du göra via ditt webbhotell efter att du pekat om ditt domän i DNS-inställningarna.
WordPress är själva plattformen som du använder för att bygga din webshop med WooCommerce.
Med WordPress kan du installera massvis av tilläggstjänster, varav WooCommerce är en tilläggstjänst (men det finns mer än 50 000 finns tillgängliga tillägg som är kompatibla med WordPress.)
Eftersom att WooCommerce är ett så populärt tillägg (“plugin”) till WordPress, kan du i vissa fall installera WooCommerce direkt från ditt konto hos ditt webbhotell.
Det gäller framförallt för de webbhotell som jag listat ovan. De är nämligen specialiserad på hostingtjänster för kunder som använder WooCommerce.
Om du inte väljer Kinsta, Templ eller SiteGround så kan du behöva installera tillägget Woo Commerce separat. Det är dock väldigt enkelt.
Logga in i adminläget i WordPress och gå Tillägg>Lägg till> sök upp WooCommerce, installera och aktivera.
När du installerat tillägget följer en konfigurationstjänst “Wizard”. Följ stegen i konfigurationsguiden. Alla inställningar går att ändra i efterhand.
Du behöver exempelvis inte installera tjänster för frakt än. Det kan du vänta med eftersom att Wizarden förutsätter att du är verksam på den amerikanska marknaden. För att ställa in frakt för Sverige finns det bättre alternativ som du kan konfigurera i ett senare skede.
Det samma gäller för Mailchimp som alltså är ett program för e-postmarknadsföring.
Enligt mig finns det bättre program på marknaden som du kan använda för att exempelvis ställa in övergiven varukorg (en tjänst som skickar ett mail och uppmanar besökare i din webshop som inte fullbordat ett köp att gå tillbaka till din webshop för att slutföra sina beställningar.)
När du installerat och konfigurerat tillägget kommer din webbplats att transformeras till en webshop. Det innebär exempelvis att sidor som möjliggör försäljning på din webbplats nu kommer att bli synliga och anpassningsbara på din webbplats.
Dessa sidor är:
Du kommer även se att flera nya menyval i WordPress-panelen till vänster uppenbarade sig efter det att du installerat WooCommerce.
Nu kan du exempelvis hantera: beställningar, kundregister, och rapportverktyg. Du finner även menyval för att kunna hantera Produkter, Analys och Marknadsföring.
För att bygga en webshop med WooCommerce krävs att du väljer ett specifikt tema som är avsett för e-handel.
Det finns flera gratisteman att välja på men vanligen är det inte priset som är avgörande vid val av tema.
Istället ska du söka ett tema som passar dina behov utifrån följande kriterier: Design, affärsmodell, produkter, marknad men viktigaste av allt, välj ett tema som laddar snabbt!
Den största fördelen och tillika nackdelen med WordPress och WooCommerce är att det finns många valmöjligheter.
När du väljer ett tema rekommenderar jag att du väljer ett utvecklingsföretag som säljer teman som används av många användare.
På så vis kommer ditt tema med stor sannolikhet att uppdateras regelbundet av utvecklingsföretaget.
Att ditt tema kontinuerligt uppdateras är viktigt för att hålla din webshop säker från intrång och för att ditt tema exempelvis ska fungera sömlöst med andra populära tredjepartstjänster på marknaden.
Uppdateringar kan även syfta till att snabba upp laddtider och optimera bakomliggande kod i temat.
Ett tema kostar vanligen mellan 0-300 kr. Du behöver inte köpa ditt tema direkt, du kan istället börja med att ladda ned och använda en gratisversion av temat du är intresserad av.
Några utvecklingsföretag av tema som jag rekommenderar är:
I nästa steg ska du konfigurera inställningarna. Det finns många inställningar att ta ställning och ibland får man testa sig fram för att välja den inställning som passar en bäst.
För att konfigurera inställningarna gå till: WooCommerce>Inställningar
Under allmänna inställningar ska du se till att din besöksadress är korrekt.
Du kan även avgränsa vilka länder du vill sälja till under “Allmänna alternativ” och aktiver rabattkoder som är en inbyggd funktion som du kommer åt under Marknadsföring>Rabattkoder.
Längre ned på sidan ska du även ange din butiksvaluta. Givetvis finns det mängder med plugins som du kan ta hjälp av för att hantera valuta på olika marknader.
Men förutsatt att du ska sälja i Sverige ska du säkerställa att valutan är inställd på SEK och hur du vill att valutan ska visas på exempelvis dina produktsidor (till höger eller vänster om priset etc.)
Under fliken “Produkter” kan du ställa in format som du vill ange för produktinformation.
Här finner du måttenheter och kan även aktivera och ställa inställningar för produktrecensioner.
Recensioner är generellt sett en bra funktion som jag rekommenderar att du aktiverar då det anses ha en positiv inverkan på konverteringsgraden. Folk tenderar att vara mer benägna att avsluta köp då de ser att det finns flera andra kunder som redan köpt en produkt.
Recensioner fångas även upp av sökmotorerna och kan i vissa fall visas i exempelvis Googles sökresultat.
När en besökare lämnar en recension på en av dina produktsidor kan du hantera och exempelvis välja att publicera recensionen under Kommentarer högre upp i sidopanelen till vänster.
Under fliken “Moms” kan du hantera skatter. Det är här du kan bestämma hur du vill ange priser på dina varor i din webshop. Det vanliga är att man anger priser med moms men du kan även låta systemet lägga på moms.
Du kan även ställa in om du vill att kunder ska se priserna i din butik med eller utan moms.
I Sverige bör företag som säljer till privatpersoner (B2C) visa pris inklusive moms. Men det kan bero på vilka marknader du säljer på. Ska du sälja till andra företag (B2B) är det annars vanligt att man visar priser ex. Moms.
Frakt är en stor fråga inom e-handel.
Till en början kan du ställa in frakt och och fraktzoner direkt i inställningarna under “Frakt”. Jag rekommenderar dock att du så snart som möjligt kopplar på en tredjepartstjänst för frakt så att hela processen kan skötas via en plugin.
När du installerar och konfigurerar Woo Commerce kommer du att bli ombedd att även installera tillägget “WooCommerce Shipping”.
Det här är en tjänst som jag anser att du kan byta ut mot mycket bättre tjänster som är mer anpassade för den svenska marknaden.
Oavsett, till en början kan du helt enkelt ställa in frakt och relaterade priser under fraktinställningarna. På sikt bör du dock byta ut dessa.
Under fliken “Betalningar” hittar du de betallösningar som finns förinställda för att användas i din webshop. Vanligen är Woo Commerce uppsatt med PayPal per default.
PayPal och även Stripe är stora och välanvända betaltjänster på framförallt den amerikanska marknaden. De är gratis att använda (det finns ingen startavgift eller liknande, däremot betalar du en transaktionsavgift). Men jag i Sverige finns det alternativa tjänster som är bättre att använda.
Bra betallösningar som passar dina kunder på de marknader där du är verksam är en viktig del när du bygger din webshop.
I det här inlägget går jag inte in på djupet vilka betallösningar som är bra för olika marknader men generellt sett är Klarna och Swish bra och populära tjänster på den svenska marknaden (B2C).
Systemet är som sagt gratis att använda men så snart du vill utöka med tilläggsprodukter kommer du i många fall att behöva betala.
Prisbilden varierar från tjänst till tjänst men min uppfattning är att tilläggen inte är oskäligt dyra, snarare tvärtom.
Tillägg som du kan ha behov av är exempelvis designprogram som ger dig ett större utbud av designelement än vad du hittar i WordPress (Gutenberg) eller designelement ditt tema.
Vanliga plugins som används är exempelvis Elementor eller Beaver builder.
Du kommer säkert ha behov av exempelvis frakt-, marknadsförings- och bokföringstillägg. Vissa av dessa tillägg kommer du att kunna använda gratis med andra kostar pengar att använda.
Ett vanligt problem med plugins generellt sett är dock att det kan vara svårt vad som finns. Enbart med WordPress finns det idag mer än 50 000 plugins. Därav finns det ytterligare ett par tusen plugins som enbart är avsedda att användas tillsammans med WooCommerce.
Ibland kan man behöva göra en hel del research innan man hittar den bästa plugin för ett specifikt ändamål.
Är man helt nybörjare kan man även ta en distanskurs i WooCommerce (Kolla in Nordboost som har riktigt bra e-handelskurser) eller gå med i exempelvis forum eller Facebookgrupper.
Räkna dock med att behöva betala för några plugins. Det är precis samma sak som med Shopify eller andra plattformar. Bra program kostar vanligen pengar att använda.
Som jag nämnt är själva basfunktionaliteten som kommer med plattformen kostnadsfri att använda. Men om du inte ens har en webbplats i dagsläget och vill få en översikt av prisbilden – då bör din kalkyl se ut ungefär så här:
Inte optimerat för SEO – Med den här plattformen är det helt upp till dig att säkerställa att allt fungerar som du vill. Precis som med en vanlig webbplats måste du ha bra koll på att din sajt inte “överoptimeras” vilket av förklarliga skäl är svårt när du förmodligen sitter med hundratals likartade produktbeteckningar, kanoniska URL:s, och produktkategorier.
Woo commerce tillhandahåller helt enkelt inga färdiga verktyg för att ta hand om detta. Om du vet vad du håller på med så kan du säkert komma på smarta lösningar för att strukturerar och hantera detta.
Det kan vara klokt att ta en SEO-kurs för e-handel för att förstå hur du ska strukturera produktsidor och kategorier på din webbplats. Kolla även in pluginet Yoast som är en suverän plugin (som går att använda gratis) för SEO.
WooCommerce ger användare väldigt många valmöjligheter. Det går att bygga sin webshop på mer än ett vis. Av den anledningen anser många att plattformen inte är bra för nybörjare.
Inte på grund av att WooCommerce egentligen är svårare att lära sig än någon annan e-handelsplattform men det finns för många valmöjligheter. Är du nybörjare är det smart att ta en distanskurs för att lära sig “best practice”. (Se till att du väljer en kurs som är avsedd för svenska e-handlare annars får du tips som inte fungerar på den svenska marknaden.)
Du är helt utelämnad till att lösa problem som uppstår på egen hand. Använder du exempelvis Shopify eller liknande tjänster så ingår kundsupport som en del i den fasta avgiften.
Vissa användare av WooCommerce använder frilansare för att lösa problem men jag tycker att det enklaste sättet är att välja ett bra webbhotell som kan hjälpa till vid behov. (Här är Templ i särklass det bästa webbhotellet, de har en fantastisk och teknisk kunnig support!)
Tänk utanför boxen – De flesta som sätter upp en onlinebutik tänker enbart på själva affären och dess relaterade processer för att tjäna pengar.
Men glöm inte bort att fokusera på kundens behov och krav.
Att vara affärsmässig är ingen dålig egenskap utan snarare en förutsättning för att lyckas med en business online. Men här kommer några tips för att du ska minimera risken att begå vanliga misstag.
När du besöker en e-handel som kund tänker du mer på upplevelsen än själva produkten som du är ute efter att köpa. (Inte sällan kan man hitta hundra andra ställen som säljer motsvarande produkt om man letar på internet).
Med andra ord vill jag här betona vikten av att skapa en webshop som uppfattas som smidig att använda utifrån ett kundperspektiv.
Väljer du att använda Woo Commerce plattform, då bör du i ett tidigt skede sätta dig in i de absolut populäraste tilläggen (plugins) som finns att tillgå.
Du bör även ta med detta i din budget eftersom att vissa plugins kostar en bra slant. Här nedan har jag listat några av de mer populära funktioner som jag känner till, varav de flesta dessutom är gratis att använda.
Plugin för e-postmarknadsföring
Många e-handlare installerar och använder Mailchimp som kommer förkonfigurerat med WooCommerce. Jag anser att det är ett misstag, det finns idag flera moderna och lättanvända plugins som du kan använda dig av för epostmarknadsföring.
Jag går inte in på djupet men några funktioner som du kommer att behöva i din webshop är exempelvis autogenererade email för övergiven varukorg och kampanjmail.
Det finns flera bra tjänster på marknaden men den bästa tycker jag är Omnisend.
WooCommerce Product Reviews Pro
Det finns flera andra alternativ att hämta hem men den här mjukvaran är faktiskt en av de mer populära verktygen som ger dig möjlighet att på ett strukturerat vis exponera de kundrecensioner för artiklarna som du säljer på din sajt.
Gratisversionen kan förvisso uppfattas som något svåranvänd eftersom att du inte får tillgång till snabbkoderna (“short codes”) men jag tycker i alla fall att du kan tanka ned appen och testa.
Vill du fortsätta använda funktionen kan det vara lönt att betala för premiumpaketet.
Yoast SEO
Sökoptimering är en viktig marknadsföringskanal inom e-handel.
Yoast är en plugin som kan användas gratis. Det finns även en premiumtjänst som kostar pengar men gratisversionen räcker bra för att exempelvis åtgärda några av de mest kritiska problem för att sökmotoroptimera din webshop.
WooCommerce Wishlists
Med den här funktionen – som är gratis att använda – kan du möjliggöra så att dina kunder och besökare kan lägga till produkter från ditt sortiment i en köplista.
De kan på så vis antingen dela inköpslistan med vänner eller spara listan för att genomföra köp vid senare tillfälle. Tjänsten har visat sig skapa ett mervärde för e-handlare inför tidpunkter på året då folk handlar som mest.
Cookie Notice & Compliance for GDPR/CCPA
En tråkig men viktig plugin som du kan använda gratis. När du säljer på nätet är du skyldig att få tillåtelse från exempelvis dina kunder att hantera känslig information så som personuppgifter.
Ett enkelt sätt att samla in kunder och besökares tillåtelse är via en så kallad “cookie bar” som visas exempelvis längs ned i browsern hos dina kunder och besökare. Där kan du uppmana besökare att godkänna din hantering av personuppgifter och även informera om hur du hanterar denna typ av data.
Produktroterare – Products Slider By Pickplugins
Den här tjänsten låter dig lägga till en snygg produkt-slide som exponerar särskilt utvalda produkter för sina kunder och besökare.
Lojalitetsprogram: Bonuspoäng – Points & Rewards
Det här tillägget är WooCommerce egna produkt. Det kostar förvisso ca 129 $ men ger dig möjlighet att koppla på ett kundprogram som är helt fantastiskt. Du kan skapa ett eget partnerprogram där du ger annonsörer möjlighet att marknadsföra dina produkter.
Fungerar plattformen med Klarna och Swish? WooCommerce är en plattform som fungerar med flera tredjepartslösningar än någon annan tjänst.
Det är framförallt det som gör WooCommerce till en mer flexibel lösning än många andra plattformar på marknaden.
Det är exempelvis enkelt att sätta upp och möjliggöra betalningar via Swish via vissa betaltjänster som är kompatibla med Swish. Du kommer att behöva ett SSL-certifikat för din sajt/webbshop – men det får du utan kostnad om du valt att använda något av de webbhotell som jag rekommenderar.
Här finner du info om alla Payment Gateways som är godkända av WooCommerce.com
Förutom Swish och Klarna kan du använda i princip alla etablerad svenska och internationella betallösningar som finns. Skulle du av någon anledning hitta en betallösning som inte är kompatibel med plattformen så beror det med stor sannolikhet på att det är en dålig betallösning.
Klarna och Swish är dock populära alternativ på den svenska marknaden.
Det behöver inte betyda att de är bäst betaltjänsterna men många svenska konsumenter känner trygghet i att använda Klarna och Swish.
Du kan även använda flera betallösningar och testa dig fram.
Som en generell regel kan det vara bra att erbjuda mer än en betallösning på din kassasida. Då kan kunder välja den tjänst som passar dem bäst och du kan räkna med att fler kunder kommer att genomföra köp i din webshop.
Om du funderar på att använda PayPal, Stripe eller någon annan internationell betallösning på den svenska marknaden så ska du veta att dessa tjänster inte ger möjlighet till exemeplvis uppdelade betalningar.
Med Klarna och flera andra nordiska betallösningar (exempelvis Payson, Svea checkout, Swedbank Pay, Dintero m.fl.) kan du erbjuda uppdelade betalningar. Då får kunden sina produkter levererade innan de betalar hela köpeskillingen.
Precis som med Klarna kan kunder då välja vilket sätt de vill betal på: direkt- eller delbetalning etc. Klarna ger alltså dina kunder möjlighet att handla på kredit – vilket har många fördelar för dig som e-handlare.
Kunden kan beställa produkten från dig och delbetala till Klarna vilket innebär att du inte behöver bry dig om ifall kunden slarvar med betalningarna etc.