Webbutik

Så hittar du leverantörer för att starta webshop

post image

Är du i färd med att starta webshop? Då har du förmodligen funderat över hur du gör för att hitta bra leverantörer för din webshop.

I det här inlägget går jag igenom vad du ska tänka på när du söker leverantörer och även hur du gör för att söka leverantörer.

Vissa leverantörsalternativ, kräver att du använder en viss typ av e-handelsplattform. Säkerställ därför först och främst att du väljer rätt system för dina behov. Läs mer om bästa webshopslösning här.

Ett annat tips är att utgå från din produktidé och söka leverantörer som har möjlighet att förse din webshop med den typ av produkt som du vill erbjuda dina kunder. Generellt sett vill man alltså inte börja med att hitta leverantörer för att sedan se vilka typer av produkter de har att erbjuda. Men det kan finnas undantag beroende på din affärsidé och affärsmodell.

Ska du exempelvis testa dropshipping, då kan det vara lönt att använda en leverantörsplattform eller marknadsplats som ger dig tillgång till flera leverantörers sortiment på ett och samma ställe.

Som en generell regel är det dock i princip alltid knepigare för nystartade företag och webbshoppar att importera från Asien än att använda sig av Europeiska leverantörer.

Det har bland annat att göra med att det är svårt att bygga en affärsrelation med nya leverantörer i Asien om du är helt nystartad. Det kan i sin tur innebära att du måste beställa hem större minimikvantiteter än vad du egentligen har behov av.

Men det finns även andra problem med att använda icke-europeiska leverantörer. Du måste nämligen sätta dig in i de importregler som gäller för att ta emot produkterna utifrån EU. Det tillkommer vanligen även importavgifter och tull vilket gör att många entreprenörer väljer att åtminstone till en början söka leverantörer inom Europa.

Här nedan går jag igenom några sätt för komma i kontakt med leverantörer, även för små, nystartade webbutiker.

Alt.1 – Dropshipping via en marknadsplats eller plattform

Ett enkelt sätt för att hitta leverantörer till sin webshop är via dropshipping. Dropshipping innebär att du inte behöver köpa in produkten, istället levereras produkten till dina kunder direkt från leverantören.

Du kan antingen söka leverantörer som erbjuder dropshipping på egen hand. Du tar då kontakt med de leverantörer vars produkter som du har intresse av att sälja och undersöker möjligheterna till ett samarbete för dropshipping.

Men det finns även en rad olika marknadsplatser eller plattformar som syftar till att ge återförsäljare möjlighet att dropshippa från olika leverantörer.

Här är några marknadsplatser som erbjuder produkter från olika leverantörer:

Oberlo (Är en app som är kompatibel med Shopify). Oberlo låter användare hämta (”importera”) produktbilder, produktinformation etc. direkt in i sin webshop. Efter att en produkt sålts till en kund via webshopen, säkerställer leverantören att produkten levereras till kunden.

Alidropship – En tjänst som ger din webshop tillgång till massvis av leverantörer från AliExpress. AliDropship påminner om Oberlo men du kan använda tjänsten även med andra e-handelssystem, utöver Shopify. AliDropship fungerar exempelvis med WooCommerce och vissa andra WordPresskompatibla e-handelsssystem.

BigBuy – Ett alternativ för den som letar efter en europeisk leverantör som erbjuder dropshipping. BigBuy är egentligen en grossist som dropshippar till anslutna återförsäljares kunder.

Alt. 2 – Mässor och Expos

Ett sätt för att komma i kontakt med leverantörer och söka inspiration är via mässor eller så kallade Expos. Det finns massvis av olika mässor runt om i världen och även för den som ännu inte börjat sälja produkter kan i ett tidigt skede skapa kontakter och inleda samarbeten med leverantörer.

Fördelen med mässor är att du får personlig kontakt med leverantörer, vilket är värt mycket då du ännu inte har börja sälja via din webshop.

En nackdel med mässor och Expos, är risken du tar. Du vet inte vad du kommer att få ut av att närvara på en mässa och vilka leverantörer du kommer att komma i kontakt med. Dessutom kostar det pengar med exempelvis resa, boende, inträde och tidsåtgång.

Om du bestämmer dig för att komma i kontakt med leverantörer via en mässa ska du därför ta god tid på dig att välja ett evenemang som passar din specifika nisch. Du kan även hålla nere kostnader genom att närvara via elektroniska mässor och kontaktytor. Det finns olika elektroniska alternativ som kan vara av intresse för din verksamhet, exempelvis Virtualexpo Group.

Alt. 3 – Googla, sök information och ta kontakt

Som jag nämnt tidigare är det, åtminstone enligt mig, sällan en bra idé att söka leverantörer utan att ha en tydlig affärsidé och strategi. En lyckad webshop börjar vanligen med ett erbjudande, en produkt eller tjänst som på något vis är unik på din marknad.

Du måste helt enkelt skilja dig från vad stora och etablerade detaljhandelsföretag kan erbjuda marknaden.

När du vet vad du vill sälja, då börjar du söka information för att skapa förståelse över vilka leverantörer som kan vara av intresse för din verksamhet. Ju mer du vet om din nisch, målgrupp, produkt etc. desto större förutsättningar har du att lyckas.

Allt börjar med en riktigt bra produkt!

Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments