Tredjepartslogistik ,TPL, eget lager eller 4PL? Så fungerar logistik

så fungerar TPL

Har du funderat på huruvida du ska lagerhålla dina produkter och om du ska använda dig av en logistikpartner alternativt lagerhålla via eget lager?

Numera är det vanligt även bland relativt små e-handelsföretag såväl som startups att helt eller delvis outsourca logistiken. Tredjepartslogistik (TPL eller s.k. 3PL) är numera inte lösning som enbart används av väletablerade e-handelsföretag.

Jag har tidigare skrivit om dropshipping som ett enkelt alternativ för att undvika lagerhållning och logistik som ett alternativ för både entreprenörer och små startups. Men även vanliga e-handelsföretag som vill undvika tidskrävande administration för logistik kan hitta enkla kostnadseffektiva lösningar för att leverera sina produkter på ett konkurrenskraftigt vis till kunderna.

Tredjepartslogistik är idag så pass vanligt att det finns massvis mer eller mindre färdiga tjänster som du kan koppla på din webshop i syfte att integrera din webbutik med en eller fler tredjepartslösningar.

”3PL är numera en vanlig och smidig lösning för även små e-handelsföretag och startup”

Den vanligaste och enklaste lösningen för framförallt startups och mindre e handelsbolag kan beskrivas som en hubb eller marknadsplats. Istället för att du i egenskap av webbutiksägare ska behöva kontakta en logistikpartner och förhandla om villkor så löser alltså en tredjepartslogistiker detta åt dig via en marknadsplats.

Så här kan det fungera: En tredjepartslogistiker kommer överens med olika fraktbolag och logistikpartners om priser, ledtider och andra nödvändiga villkor. Via ett system integritas fraktbolagens priser och i många fall även annan nödvändig information.

När du som e-handlare väljer att använda systemet för TPL kommer du åt och kan använda dig av alla anslutna logistikföretags tjänster.

Priser och andra villkor är redan satta. Vilket innebär att du snabbt kan komma igång. Har du dessutom gjort ett klokt val av plattform för din webbutik kan du räkna med att alla de mest vanligt förekommande system och plattformar inom 3PL redan är integrerade med din plattform.

Fördelarna är många, du spar tid eftersom du har flera olika logistiska lösningar på ett och samma ställe. 

Dessutom har den här typen av tredjepartslogistik i princip alltid relativt aggressiva priser. 

Du måste förvisso betala för en mellanhand, TPL innebär ju att det är ytterligare en part som ska ha betalt förutom din logistikpartner. Men fördelen med plattformar för 3PL som har flera anslutna transport- och logistikföretag är att prissättningen för alla ansluta logistikföretag per automatik benchmarkas mot varandra.

Transport- och logistikföretagen vill ju vinna så många kunder som möjligt och då gäller det att kunna erbjuda attraktiva villkor och priser.

Andra fördelar är att det numera finns flera TPL-lösningar som du helt enkelt kan ansluta och testa via en app eller plugin (“tillägg”).

I vissa fall kan det förekomma en integrations kostnad för att du ska kunna visa fraktpriserna i realtid i checkouten på din webbutik. Men den här kostnaden kan i många fall vara försumbar eller relativt låg.

3PL eller logistisk konsultation

Konsultation brukade vara och kan fortfarande vara kärnan i 3PL. För komplexa flöden krävs vanligen ett gediget arbete för att mappa upp processer flöden. För mindre bolag däremot kan själva flödet vara förhållandevis enkelt.

Låt säga att du endast säljer på en marknad och att du använder en handfull leverantörer, då har du förmodligen liten nytta av konsultation och kan istället bilda dig en egen uppfattning om vilken eller vilka transportörer som du vill använda dig av.

Via en tredjepartstjänst kan du vanligen se allt ifrån uthämtningsställen. Där olika transportörer som är anslutna till tjänsten ifråga har möjlighet att leverera till.

Du kommer även åt priser eventuella ledtider och geografiska områden som täcks in av respektive tranpostertföretag.

Inte sällan kan du göra en hel del tillval. Tredjepartslogistik kan vara enbart leverans från lager till kund men i de allra flesta fall ingår även lagerhållning, kryssdockning, spårning, returhantering etc. När du söker efter en lämplig lösning för tredjepartslogistik måste du ha förståelse för vad du faktiskt har behov av. Olika företag inom 3PL erbjuder nämligen olika typer av tjänster.

Men är det inte bättre med 4PL?

Exempel på 4PL kan vara att en fjärdepartslogistiker förutom att sköta om kontakt med olika logistikföretag även tar hand om dina inköp och kontakter med leverantörer. 4PL kan i vissa fall innebära ett större åtagande vad det gäller administrationen relaterad till ditt företags logistik. Förutom det mest uppenbara såsom frakt- och följesedlar, kan 4PL även innefatta administration i form av tulldeklarationer, fakturor och ren bokföring.

4PL är per definition en tjänst som framförallt stora och komplexa företag använder sig av. Det är alltså inget som än så länge används av små eller nystartade e-handelsföretag.

Det ska till en rätt komplex affärsmodell för att 4PL ska behövas. Det kan handla om B2B eller försäljning av produkter på olika marknader från olika interna och/eller externa varulager.

Mindre och medelstora e-handelsföretag sköter i regel sina inköp, bokföring och strategiska sourcing i egen regi.

Företag för att ta hand om din logistik

Det finns massvis av företag som i egenskap av tredje part kan säkerställa att din logistik fungerar på kostnadseffektivt och smidigt vis. Som jag nämnt behöver du fundera lite innan vad du behöver innan du börjar att leta efter en lämplig partner.

Är det så att ditt e-handelsföretag är verksamt inom B2C och du använder en av de plattformar som jag rekommenderar (exempelvis Shopify, Wix eller WooCommerce)? Då bör du överväga att använda en integrerad plattform (hubb) som kan ge ditt företag tillgång till partners inom logistik och 3PL.

Här nedan har jag några alternativ som är väletablerade på framförallt den skandinaviska marknaden men som kan vara bra alternativ även för den som vill sälja i övriga delar av världen.

  • Shipmondo (Danskt bolag)
    Det här är en suverän tjänst som dessutom är enkel att koppla på för den som använder exempelvis Visma, SquareSpace eller WooCommerce eller Shopifys e-handelsplattform. Shipmondo låter dina kunder välja bland uthämtningsställen och ombud som passar dem. Systemet är designat för att hantera allt på ett och samma ställe såsom pågående ordrar och returer. Tjänsten är bland annat integrerad med Bing, Dao, PostNord och GLS och har en stark position i framförallt norra europa.
  • Prime Penguin (Svenskt bolag)
    Prme Penguin är en snabbt växande tjänst som är kompatibel med många av de största e-handel systemen på marknaden (Wix, WooCommerce, Shopify och ett tjugotal fler plattformar). Tjänsten består av en plattform eller hubb som ger e-handlare tillgång till ett stort nätverk av tredjepartslogistiker. Prime Penguine är en internationell lösning med användare i både USA, Australien, Asien och Europa (och givetvis skandinavien).

    Systemet ger användare en bra integrerad lösning med information om pågående och eller slutförad ordrar samt status och KPI:er kopplade till det logistiska flödet.

  • Everstox (Tyskt bolag)
    Det här är molntjänst som ger användare tillgång till 3PL i form av lagerhållning och orderutförande i större delen av Europa och därav även Sverige. Evertox är integreerad med flertalet lager och hubbar över hela Europa. Förutom Evertoxs tekniska plattform som ger användare tillgång till orderstatus och annan nödvändig information kan Evertox ge skräddarsydda och kundanpassade lösningar för att effektivisera flöden eller för att hjälpa användare att använda lämplig TPL.
  • OGOship (Finsk startup med bra förmåga inom EU)
    OGOship är ytterligare en tjänst som är het på marknaden nu. Via OGOShip kan användare sätta upp flöden via olika distributionsenheter och lager. Tjänsten är skapad för moderna e-handelsföretag som exempelvis även kan ha behov av att sälja via partners och återförsäljare (B2B) och som har behov av att integrera flöden mellan lager och olika webbutiker.

    OGOship ger användare konsultation och skräddarsydda lösningar. Användare kan givetvis hantera och få översikt över pågående ordrar och flöden via ett modernt OMS (Order Management System).

Share this post

Dela på facebook
Dela på google
Dela på twitter
Dela på linkedin
Dela på email
Jacob
Jag heter Jacob och frilansar som skribent och bloggare. De senaste åren har jag testat och recenserat massvis med olika produkter och system. Jag hoppas att mina tips och rekommendationer kan ge viss klarhet i vad du ska tänka på för att du ska hitta det som passar dig bäst för dina behov. Lämna gärna en kommentar eller dela med dig av dina erfarenheter i kommentarsfältet nedan!

Lämna en kommentar