3 saker att känna till om Textalks webshop

Textalk, så hette ursprungligen det bolag som i början av 80-talet skapade en av världens första digitala tidningar. Idag heter samma bolag Rubinstein Invest AB och äger ca 30 % av Textalk AB som i sin tur både utvecklar och driver webbshoparna Abicart och Textalk.

Abicart och Textalk är i snarlika tjänster varav Textalk riktar sig till kunder på den svenska marknaden medan Abicarts tjänster är avsedda för den norska marknaden.

Så är textalks webshop bra och i sådan fall för vem?

I den här recensionen tittar vi lite närmare på de plattformen, dess funktioner och värde för pengarna.

Gå direkt till inläggets sammanfattning.

Priser, tjänster och värde för pengarna?

Textalk är en svenskutvecklad tjänst som i viss mån påminner om andra svenska e-handelstjänster som jag skrivit om tidigare. Hit hör: Wikinggruppen, Quickbutik, och även Hemsida24.

Dessa företag slåss alla om samma svenska kunder. Eftersom att de kan erbjuda ett större utbud av integrationer och anpassningar som är uppskattade på den svenska marknaden än internationella e-handelsplattformar; har de lyckats skapa en marknadsnisch som gör att vissa e-handlare väljer deras tjänster istället för de mer välrenommerade, internationella plattformarna.

Pristabell - Jämförbara alternativ

OBS. Priserna ovan kan ändras över tid i samband med prisjusteringar och förändrade valutakurser. Klicka på respektive alternativ för att se dagsaktuella priserna och för att läsa mer.

Att välja en en svensk plattform behöver inte vara ett dåligt alternativ. Man får helt enkelt göra en väl avvägd bedömning mellan pris, integrationer, funktioner och eventuella andra värden som kan vara av mer subjektiv karaktär då man väljer en svensk tjänsteleverantör.

Genom att välja en svensk leverantör ökar sannolikheten till att du exempelvis får en mer personlig kontakt med det bolag som du väljer att använda dig av. Att gå med en mer internationell plattform kan då andra sidan innebära att du får tillgång till ett bättre utbud av funktionalitet. Att välja en plattform som redan används av miljontals andra företag ger dessutom en större grad av trygghet än att välja ett mindre, svenskutvecklat system.

Mitt generella råd för exempelvis startups är att välja en stor internationell plattform. Genom att välja en plattform som redan har allt du behöver, med färdiga processer och lösningar för kunder i hela världen kommer du att klara dig lika bra som alla andra miljontals kunder som redan använder plattformen.

Det vill säga, för de som startar från noll och som vill ha en plattform att växa i, välj då exempelvis Shopifys plattform, läs min recenion här, eller WooCommerce (bästa plattformen för WrodPress).

Med framförallt Shopify är alla processer och funktioner väl sammansatta i standardmodulen.

Som ny användare är det bara logga in och tuta och köra. Det är enkelt att använda och kommer som en färdig helhetslösning.

För företag som redan har befintliga processer, affärssystem, bokföringssystem, BI och som vill byta till en bättre plattform är det en annan femma. Här måste man göra en mer specifik bedömning för varje enskilt fall. För mer komplexa företag kan både Wikinggruppen och Textalk vara två intressanta alternativ.

Både Wikinggruppen och Textalk har bra kundanpassade lösningar. Med Wikinggruppen får du exempelvis en personlig kontakt som hjälper dig från dag 1. Båda dessa bolag erbjuder bra möjligheter till att få anpassade och kundspecifika lösningar.

  1. Bäst integrationer och refernser för den svenska marknaden

Då andra sidan har förmodligen Textalk den mest kompletta lösningen för de företag som redan sitter fast med olika svenska system. Företaget samarbetar med flera välkända, svenska systemleverantörer. Hit hör exempelvis: Svea Ekonomi, Fortnox, Wasa kredit, Visma.

Att välja en större, internationell plattform (Shopify, Bigcommerce, Volusion etc.) innebär att du i större utsträckning måste anpassa dig till systemleverantörens befintliga integrationer. Här kan det finnas stora begränsningar för vad som är kompatibelt med svenska affärs-, ekonomi- och logistiksystem etc.

2. Halvdant utbud av funktionalitet

Att välja plattform som du ska bygga din e-shop med är ett viktigt vägval. Du bör tänka minst 5 år framåt i tiden eller helst ännu längre fram. Att byta system är bökigt, kostsamt och förenat med mycket stress. Det kan vara svårt att förutse hur din verksamhet kommer att utvecklas. Ett tips är att välja ett system som ligger i framkant.

E-handel är enligt min mening framtidens handel. Du bör titta framåt, du bör undvika gamla och dammig produkter. Du bör inte stirra dig blind på vilka kunder som använder ett system och dra slutsatsen att “om det här stora företaget använder den här e-handelplattformen, då måste den vara bra för mig med..”.

Många stora företag använder exempelvis affärssystemet SAP som är en uråldrig plattform. Varför inte välja en modern plattform istället? Det samma gäller val av e-handelplattformar, välj en modern lösning som kommer att vara bra även om 5-10 år.

Textalk har förvisso ett generöst utbud av funktioner i jämförelse med Quickbutik, Wikinggruppen och andra svenska plattformar. Om du däremot jämför utbudet med större plattformar på den internationella marknaden märker du snart att Textalk inte är i närheten av samma funktionalitet.

Du bör överväga att satsa på ett system som tillåter oberoende utvecklare att sälja program för plattformens användare. Hit hör exempelvis s.k. opensource-plattformar såsom Prestashop och Opencart. Även Shopify har en app marknad som tillåter oberoende utvecklare att programmera och sälja nya funktioner eller utveckla befintliga. På så vis får Shopifys användare ständigt tillgång till den senaste funktionaliteten på marknaden. Läs mer om Shopify för den svenska marknaden här.

3. Kundtjänst som ger en godkänd support på svenska

Textalk ger dig en service som måste anses vara på en godkänd nivå. Supporten är på svenska vilket kan vara en fördel för vissa användare. Enligt omdömen från Trustpilot kan jag dock konstatera att det finns flera användare som är riktigt missnöjda med kundtjänsten.

På plussidan kan dock nämnas att du kommer åt supporten både via mail, chat och telefon. På minussidan kan nämnas att med ett bra system behöver du knappt support överhuvudtaget då allt är både intuitivt och enkelt att använda.

Min personliga uppfattning är att både Winkinggruppen och Quickbutik tillhandahåller en kundtjänst som är bättre i jämförelse.

En annan nackdel med Textalk är att de endast har tillgänglig support dagtid måndag till fredag. Det är alltså inte ett bra val för de som vill bygga en webbutik vid sidan av befintligt jobb. Enskilda entreprenörer som jobbar helger bör också ta sig en funderare innan de signar upp med Textalk.

Sammanfattning:

  • För startups och mindre företag är det fördelaktigt att välja en plattform som har bra, standardiserade lösningar och som redan används av miljoner andra användare runt om i världen. Jag rekommenderar i första hand Shopify som du kan läsa mer om här. I vissa fall är även WooCommerce en bra lösning. (WooCommerce är bra för den som är beredd att investera mer tid och som är tekniskt kunnig).
    Shopify kan du testa gratis (14 dagar) här.
  • För företag som redan har en befintlig webshop och som har behov av att integrerar sin webbutik med andra svenskutvecklade system då kan det vara lönt att överväga att använda en svenskutvecklad tjänst.
  • Textalk är tillsammans med Wikinggruppen en av de bästa svenska leverantörerna. Systemen har bra integrationer med svenska betallösningar, affärs- och logistiksystem.
  • En nackdel med dessa system är att du inte får tillgång till samma funktionalitet som exempelvis med Shopify eller flera av de “open source” alternativ som finns att tillgå.
  • Jag anser även att priset är relativt högt eftersom att det tillkommer nästan 4% med Klarna Checkout. (4% låter inte så högt men det blir snabbt stora summor som du måste betala. Säljer du för endast 20 000kr mån då ska du alltså betala nästa 800kr / mån plus månadsavgiften.)

Share this post

Dela på facebook
Dela på google
Dela på twitter
Dela på linkedin
Dela på email
Jacob
Jag heter Jacob och frilansar som skribent och bloggare. De senaste åren har jag testat och recenserat massvis med olika produkter och system. Jag hoppas att mina tips och rekommendationer kan ge viss klarhet i vad du ska tänka på för att du ska hitta det som passar dig bäst för dina behov. Lämna gärna en kommentar eller dela med dig av dina erfarenheter i kommentarsfältet nedan!

Lämna en kommentar