3 saker att känna till om Textalks webshop

Textalk, så hette ursprungligen det bolag som i början av 80-talet skapade en av världens första digitala tidningar. Idag heter samma bolag Rubinstein Invest AB och äger ca 30 % av Textalk AB som i sin tur både utvecklar och driver webbshoparna Abicart och Textalk.

Abicart och Textalk är i snarlika tjänster varav Textalk riktar sig till kunder på den svenska marknaden medan Abicarts tjänster är avsedda för den norska marknaden.

Så är textalks webshop bra och i sådan fall för vem?

I den här recensionen tittar vi lite närmare på de plattformen, dess funktioner och värde för pengarna. Som vanligt är all information som uttrycks i mina inlägg personliga åsikter. Det är upp till var och en som läser min blogg att på egen hand bilda sig en egen uppfattning.

Gå direkt till inläggets sammanfattning.

Priser, tjänster och värde för pengarna?

Textalk är en svenskutvecklad tjänst som i viss mån påminner om andra svenska e-handelstjänster som jag skrivit om tidigare. Hit hör: Wikinggruppen, Quickbutik, och även Hemsida24.

Dessa företag slåss alla om samma svenska kunder. Eftersom att de kan erbjuda ett större utbud av integrationer och anpassningar som är uppskattade på den svenska marknaden än internationella e-handelsplattformar; har de lyckats skapa en marknadsnisch som gör att vissa e-handlare väljer deras tjänster istället för de mer välrenommerade, internationella plattformarna.

Att välja en en svensk plattform behöver inte vara ett dåligt alternativ. Man får helt enkelt göra en väl avvägd bedömning mellan pris, integrationer, funktioner och eventuella andra värden som kan vara av mer subjektiv karaktär då man väljer en svensk tjänsteleverantör.

Genom att välja en svensk leverantör kan du i vissa fall få en mer personlig kontakt med det bolag som du väljer att använda dig av. Att gå med en mer internationell plattform kan då andra sidan innebära att du får tillgång till ett bättre utbud av funktionalitet. Att välja en plattform som redan används av miljontals andra företag ger dessutom en större grad av trygghet än att välja ett mindre, svenskutvecklat system.

Mitt generella råd för exempelvis startups är att välja en stor internationell plattform. Genom att välja en plattform som är väletablerad i både Sverige och på andra marknader får du enligt min mening bättre förutsättningar till att växa och expandera.

Det vill säga, för de som startar från noll och som vill ha en plattform att växa med då kan det vara bättre att gå med en tjänst som har både stora och små kunder på olika marknader.

Det finns ett flertal plattformar som är internationellt väletablerade men som samtidigt erbjuder en bra tjänstelösning för användare på den svenska marknaden. Hit hör exempelvis Shopifys plattform, läs min recension här, eller WooCommerce (bästa plattformen för WordPress).

Det finns dock alltid undantag. Olika plattformar är bra för olika typer av företag och här måste var och en på egen hand definiera sina behov innan man väljer vilken plattform som bäst kan vara bäst.

För företag som redan har befintliga processer, affärssystem, bokföringssystem, BI och som vill byta till en bättre plattform krävs en mer omfattande utvärdering vid val av systemleverantör.

Här måste man göra en mer specifik bedömning för varje enskilt fall. För mer komplexa företag anser jag att både Wikinggruppen och Textalk vara två intressanta alternativ.

Både Wikinggruppen och Textalk har enligt mig bra kundanpassade lösningar.

Med Wikinggruppen får du exempelvis en personlig kontakt som hjälper dig från dag ett. Båda dessa bolag erbjuder bra möjligheter till att få anpassade och kundspecifika lösningar.

  1. Bästa integrationer och referenser för den svenska marknaden

Då andra sidan har förmodligen Textalk den mest kompletta lösningen för de företag som redan sitter fast med olika svenska system. Företaget samarbetar med flera välkända, svenska systemleverantörer. Hit hör exempelvis: Svea Ekonomi, Fortnox, Wasa kredit, Visma.

Att välja en större, internationell plattform (Shopify, Bigcommerce, Volusion etc.) innebär vanligen att du i större utsträckning måste anpassa dig till systemleverantörens befintliga integrationer. Här kan det finnas stora begränsningar för vad som är kompatibelt med svenska affärs-, ekonomi- och logistiksystem etc.

2. Utbud av funktionalitet

Att välja plattform som du ska bygga din e-shop med är ett viktigt vägval. Du bör tänka minst 5 år framåt i tiden eller helst ännu längre fram. Att byta system är bökigt, kostsamt och förenat med mycket stress. Det kan vara svårt att förutse hur din verksamhet kommer att utvecklas. Ett tips är att välja ett system som ligger i framkant.

E-handel är enligt min mening framtidens handel. Du bör titta framåt, du bör undvika gamla och dammig produkter. Du bör inte stirra dig blind på vilka kunder som använder ett system och dra slutsatsen att “om det här stora företaget använder den här e-handelplattformen, då måste den vara bra för mig med..”.

Många stora företag använder exempelvis affärssystemet SAP som är en uråldrig plattform. Varför inte välja en modern plattform istället? Det samma gäller val av e-handelplattformar, välj en modern lösning som kommer att vara bra även om 5-10 år.

Textalk har förvisso ett generöst utbud av funktioner i jämförelse med Quickbutik, Wikinggruppen och andra svenska plattformar. Om du däremot jämför utbudet med större plattformar på den internationella marknaden märker du snart att Textalk inte är i närheten av samma funktionalitet.

Du bör överväga att satsa på ett system som tillåter oberoende utvecklare att sälja program för plattformens användare. Hit hör exempelvis s.k. opensource-plattformar såsom Prestashop och Opencart.

Även Shopify har en appmarknad som tillåter oberoende utvecklare att programmera och sälja nya funktioner eller utveckla befintliga. På så vis får Shopifys användare ständigt tillgång till den senaste funktionaliteten på marknaden. Läs mer om Shopify för den svenska marknaden här.

3. Kundtjänst som ger en godkänd support på svenska

Att välja en svenskbaserad plattform ger dig i många fall även svensk support. Det kan naturligtvis vara en stor fördel för vissa användare.

Jag tycker även att Textalk har bra kanaler för kundtjänst. Du kommer åt supporten både via mail, chat och telefon.

Sammanfattning:

  • För startups och mindre företag kan det vara fördelaktigt att välja en plattform som har bra, standardiserade lösningar och som redan används av hundratusentals andra användare runt om i världen.
    Här kan Shopify vara ett itressant alternativ. (Läs mer här). I vissa fall är även WooCommerce en bra lösning. (WooCommerce är bra för den som är beredd på att investera mer tid och som är tekniskt kunnig).
  • För företag som redan har en befintlig webshop och som har behov av att integrerar sin webbutik med andra svenskutvecklade system då kan det vara lönt att överväga att använda en svenskutvecklad tjänst.
  • Textalk är enligt mig tillsammans med Wikinggruppen en av de bästa svenska leverantörerna. Systemen har bra integrationer med svenska betallösningar, affärs- och logistiksystem.
  • En nackdel med mindre system kan vara att du inte får tillgång till samma utbud av funktionalitet som de mer internationellt stora plattformarna.

Lämna en kommentar