Tips till den som vill bygga en enkel webshop med StoreDo

Jag får ibland en del frågor rörande svenska e-handelsplattformar. Det kan handla om allt från frågor som berör för- och nackdelar med svenskutvecklade plattformar – till varför man inte lika gärna kan använda en produkt som faktiskt är helt anpassad för enbart den svenska marknaden; istället för de stora och mer internationella plattformar som finns att tillgå på den svenska marknaden?

I det här inlägget går jag igenom StoreDos webshop. Vi tittar lite på de argument som talar för att använda produkten men även vilka risker som jag tycker att man ska fundera över innan man bestämmer sig för att testa StoreDo.

Storedo, för den som vill skapa en billig webbutik?

StoreDo är en plattform för e-handel som ägs av det relativt lilla bolaget Bitopia AB. (Eftersom jag har varit tvungen att på egen hand göra lite efterforskningar för att skriva den här artikeln så har jag sökt lite på Biotopia. Bolaget omsatte ca 2 mkr under 2018.) Det ära alltså en pytteliten spelare, vilket i och för sig inte behöver vara något dåligt men det medför vissa risker.

Har du kommit så långt med din affärsidé att du funderar på att skaffa en webbshop då ska du ta dig god tid och överväga vilka olika produkter som finns att använda på marknaden

Att välja första bästa plattform som man hör talas om kan komma att straffa sig när ens webbutik börjar växa och behoven på funktionalitet, kvalitet och säkerhet sakta men säkert börjar att växa.

Är StoreDo ett billigt alternativ?

Ja och Nej. För att kunna bilda oss en uppfattning om vad som är billigt så behöver vi ställa produkten i relation till andra jämförbara alternativ på marknaden. Hit hör exempelvis Simplesite, Wix och Webnode som precis som StoreDo också erbjuder sina användare, att till viss mån, använda plattformarna gratis.

Alla dessa plattformar erbjuder dessutom användarna en helhetslösning där kunden vare sig behöver fundera över vare sig webbhotell, CMS eller vilket tema som är bäst? Det vill säga produkten kommer som den är men genom att betala för premiumtjänster kan man få tillgång till mer funktionalitet.

Många gratistjänster ger heller inte sina gratisanvändare ett helt eget domännamn. Som gratisanvändare får man alltså ett URL där webbshopsleverantörens egna namn är integrerat i URL:en. Detta gäller även för StoreDo som har “storedo.com” inbakat i webbadressen till din webbhandel.

Detta gäller dock endast gratisversionen. Om och när du väl bestämmer dig för att betala som premiumkund kommer du att kunna få ditt egna domännamn. (Med StoreDo kan du även skaffa ett domännamn hos en annan domänregistrator och koppla på ditt domän på din webshop som du sätter upp (för över till) StoreDo.

Detta gäller även för jämförbara gratisalternativ, så vad är skillnaden i pris? Förutsatt att du bestämmer dig för att uppgradera till en betaltjänst som jag alltså tycker man ska utgå ifrån att man så småningom vill, så är de billigaste “startpaketen” för respektive produkt enligt nedan:

Simplesite webbshop(ca.) 299 kr/ mån
StoreDo’s webbshop149kr / mån
Webnode’s webbshop98kr / mån
Wix webbshop(ca.) 69kr / mån

(* Priserna ovan kan ändras över tid men visar en god övergripande prisbild över månatlig kostnad för respektive plattform. Klicka på respektive bolag för att se dagsaktuellt pris)

En fördel med StoreDo som kan skilja sig åt i jämförelse med vissa andra plattformar är att ingen transaktionsavgift utgår.

Personligen föredrar jag (utifrån ett startup-perspektiv) dock en prismodell med en lägre fast avgift plus en procentuell transaktionsavgift på omsättningen. Anledningen till det är att man som startup vanligen inte har så stor omsättning de första månaderna, varpå den totala kostnaden blir förhållandevis låg innan försäljningen börjar ta fart.

StoreDo är alltså inte enbart dyrare än jämförbara alternativ men enligt min mening även sämre i förhållande till funktionalitet, design, kundtjänst mm. Möjligen kan man argumentera för att StoreDos plattform ger vissa fördelar eftersom att den är svenskutvecklad med servrar och kundtjänst som förmodas vara förlagda fysiskt nära användarna.

Min erfarenhet är dock att de stora, internationella e-handelsplattformarna: Wix och Webnode har hög kvalitet både avseende kundtjänst och hastighet. Är man osäker, ska man testa gratis och säkerställa att man får den service man vill ha innan man bestämmer sig för att betala.

Funktionaliteten med StoreDo ett klart minus

Med StoreDo ingår en viss basfunktionalitet som är mer eller mindre standard för alla plattformar på marknaden idag. Plattformen är exempelvis modern både vad det gäller användarvänlighet, design, lagerutrymme och hastighet. Självfallet är produkten även mobilt anpassad.

Det största problemet med StoreDo är antalet “appar” eller program som finns att tillgå. Det här är kanske den främsta indikatorn på hur bra och flexibel en plattform faktiskt är.

Det vill säga, de mer väletablerade plattformarna på marknaden, tenderar att investera större summor i att utveckla funktionaliteten för sina användare. Det finns även de plattformar som helt överlåter detta till privata utvecklare, hit hör exempelvis WooCommerce som är en gratis plattform som man kan ladda ned och köra med WordPress.

Kommer man exempelvis på att man har behov av någon särskild funktionalitet så finns det med stor sannolikhet “plugins” som man kan hitta via WP-panelen, ladda ned och installera (vanligen till en kostnad men utbudet är extremt stort).

Med StoreDo finns det inte så mycket funktionalitet att välja på. Det kanske inte är uppenbart vad man behöver då man precis startar en webbutik, men tro mig, i takt med att din webshop börjar växa så ökar även dina behov (och dina kunders behov) av funktionalitet.

Du vill kunna lägga till olika kampanjer, autogenerera mail för “borttappad kundvagn”, erbjuda merförsäljning, lägga till kundomdömen, kundklubbar, betaltjänster etc, etc…

Den bästa e-handelsplattformen är enligt mig Shopify. Shopifys tjänster kostar förvisso ca 260 kr/ mån men de har ett väldigt stort utbud av funktioner att välja på.

Den största nackdelen till att man inte ska välja Shopify är för att de inte har samma upplägg avseende att man som användare kan använda tjänsten gratis så länge man vill. Man kan förvisso testa plattformen utan kostnad under 2 veckors tid.

Slutsats: Vilken plattform ska man välja?

  • Är du osäker på vad du behöver, välj då en gratisplattform och testa några dagar. Funderar du över StoreDo så tycker jag nog att du lika gärna kan testa Wix istället. Plattformen är bättre på alla jämförbara punkter än StoreDo.
  • Om du bestämmer dig för att uppgradera till premiumkund med Wix, så spar du dessutom en hel del pengar eftersom att Wix kostar ca. Hälften så mycket som StoreDos premiumpaket.
  • Testa Wix gratis här.
  • Är du redo att investera lite pengar i din webbutik? Då ska du välja det bästa som finns att använda på marknaden – Shopify. Det är lite dyrare än vissa av gratisplattformarna men om du är seriös med din affärsidé då är merpriset försumbart i jämförelse med vad du får för pengarna.
  • Här kan du läsa mer om Shopify och komma åt de bästa priserna. (OBS. dock att du endast har möjlighet att testa Shopify gratis under en begränsad period.)

Hur man väljer rätt webbutik: Bäst i test

5 steg för att lyckas med Dropshipping i Sverige

Share this post

Dela på facebook
Dela på google
Dela på twitter
Dela på linkedin
Dela på email
Jacob
Jag heter Jacob och frilansar som skribent och bloggare. De senaste åren har jag testat och recenserat massvis med olika produkter och system. Jag hoppas att mina tips och rekommendationer kan ge viss klarhet i vad du ska tänka på för att du ska hitta det som passar dig bäst för dina behov. Lämna gärna en kommentar eller dela med dig av dina erfarenheter i kommentarsfältet nedan!

Lämna en kommentar