Webbutik

Tips till den som vill bygga en enkel webshop med StoreDo

post image

Jag får ibland en del frågor rörande svenska e-handelsplattformar. Det kan handla om allt från frågor som berör för- och nackdelar med svenskutvecklade plattformar – till varför man inte lika gärna kan använda en produkt som faktiskt är helt anpassad för enbart den svenska marknaden; istället för de stora och mer internationella plattformar som finns att tillgå på den svenska marknaden?

I det här inlägget går jag igenom StoreDos webshop. Vi tittar lite på de argument som talar för att använda produkten men även vilka risker som jag tycker att man ska fundera över innan man bestämmer sig för vilken e-handelslösning som man vill gå med.

Storedo för vem?

StoreDo är en plattform för e-handel som ägs av det relativt lilla bolaget Bitopia AB. (Eftersom jag har varit tvungen att på egen hand göra lite efterforskningar för att skriva den här artikeln så har jag sökt lite på Biotopia. Bolaget omsatte ca 2 mkr under 2018.) Det ära alltså en pytteliten spelare, vilket i och för sig inte behöver vara något dåligt men det medför vissa risker.

Har du kommit så långt med din affärsidé att du funderar på att skaffa en webbshop då ska du ta dig god tid och överväga vilka olika produkter som finns att använda på marknaden

Att välja första bästa plattform som man hör talas om kan komma att straffa sig när ens webbutik börjar växa och behoven på funktionalitet, kvalitet och säkerhet sakta men säkert börjar att växa.

Är StoreDo ett billigt alternativ?

Ja och Nej. För att kunna bilda oss en uppfattning om vad som är billigt så behöver vi ställa produkten i relation till andra jämförbara alternativ på marknaden. Hit hör exempelvis Simplesite, Wix och Webnode som precis som StoreDo också erbjuder sina användare, att till viss mån, använda plattformarna gratis.

Alla dessa plattformar erbjuder dessutom användarna en helhetslösning där kunden vare sig behöver fundera över vare sig webbhotell, CMS eller vilket tema som är bäst? Det vill säga produkten kommer som den är men genom att betala för premiumtjänster kan man få tillgång till mer funktionalitet.

Många gratistjänster ger heller inte sina gratisanvändare ett helt eget domännamn. Som gratisanvändare får man alltså ett URL där webbshopsleverantörens egna namn är integrerat i URL:en. Detta gäller även för StoreDo som har “storedo.com” inbakat i webbadressen till din webbhandel.

storedo

Detta gäller dock endast gratisversionen. Om och när du väl bestämmer dig för att betala som premiumkund kommer du att kunna få ditt egna domännamn. (Med StoreDo kan du även skaffa ett domännamn hos en annan domänregistrator och koppla på ditt domän på din webshop som du sätter upp (för över till) StoreDo.

Detta gäller även för jämförbara gratisalternativ, så vad är skillnaden i pris?

Personligen föredrar jag (utifrån ett startup-perspektiv) dock en prismodell med en lägre fast avgift plus en procentuell transaktionsavgift på omsättningen.

Anledningen till det är att man som startup vanligen inte har så stor omsättning de första månaderna, varpå den totala kostnaden blir förhållandevis låg innan försäljningen börjar ta fart.

StoreDo ligger enligt min mening hyffsat bra till i pris i förhållande till jämförbara alternativ men du får tillgång till ett relativt begränsat utbud av funktionalitet.

Möjligen kan man argumentera för att StoreDos plattform ger vissa fördelar eftersom att den är svenskutvecklad med servrar och kundtjänst som förmodas vara förlagda fysiskt nära användarna.

Min erfarenhet är dock att några av de riktigt stora, internationella e-handelsplattformarna har hög kvalitet både avseende kundtjänst och hastighet.

(Även om det finns undantag här. Kontrollera innan du bestämmer vilken plattform du vill använda var exemeplvis supporten är förlagd och vilka kanaler som går att använda för att kontakta supporten.) 

Är man osäker, ska man alltid testa gratis och säkerställa att man får den service man vill ha innan man bestämmer sig för att betala.

Funktionaliteten med StoreDo

storedo

Med StoreDo ingår en viss basfunktionalitet som är mer eller mindre standard för alla plattformar på marknaden idag.

Plattformen är exempelvis modern både vad det gäller användarvänlighet, design, lagerutrymme och hastighet. Självfallet är produkten även mobilt anpassad.

Det största problemet med StoreDo är antalet “appar” eller program som finns att tillgå. 

Stora och internationellt etablerade plattformar, tenderar att investera större summor i att utveckla funktionaliteten för sina användare.

Det finns även de plattformar som helt överlåter detta till privata utvecklare, hit hör exempelvis Shopify och flera av de internationella SaaS-plattformarna på marknaden.

Även WooCommerce som är en gratis plattform som man kan ladda ned och köra med WordPress tillåter oberoende utvecklare att programera och ta fram appar för dess användare.

Kommer man exempelvis på att man har behov av någon särskild funktionalitet så finns det med stor sannolikhet “plugins” som man kan hitta via WP-panelen, ladda ned och installera (vanligen till en kostnad men utbudet är extremt stort).

Med StoreDo finns det inte så mycket funktionalitet att välja på. Det kanske inte är uppenbart vad man behöver då man precis startar en webbutik, men tro mig, i takt med att din webshop börjar växa så ökar även dina behov (och dina kunders behov) av funktionalitet.

Du vill kunna lägga till olika kampanjer, autogenerera mail för “borttappad kundvagn”, erbjuda merförsäljning, lägga till kundomdömen, kundklubbar, betaltjänster etc, etc…

Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments