Webbutik
Wix vs Webnode: Du bör veta detta innan du väljer en plattform
När du ska skapa din första hemsida är en hemsidebyggare det självklara valet. Det finns dock flera bra lösningar online, vilket kan göra det svårt att veta vilken du ska…
Letar du efter en riktigt bra utbildning i e-handel? Vill du lära dig e-handel för egen räkning men även ha en utbildning som gör dig attraktiv på arbetsmarknaden?
Då ska du ta det försiktigt. Det finns nämligen massvis av utbildningar både på distans och via lärarledda kurser som är både dyra och dåliga. Många av de utbildningar som finns att ta på distans ger dig endast teoretiska kunskaper.
Teoretiska kunskaper är något som för det första inte kommer att ge dig särskilt mycket om du på egen hand vill sälja på nätet. Dessutom väljer många e-handelsföretag att rekrytera personer som har praktisk erfarenhet av e-handel, snarare än teoretiska kunskaper.
Sverige är enligt min mening fullt av överutbildade personer med teoretiska kunskaper. Trots den stora efterfrågan på personer som besitter praktiska kunskaper inom e-handel så finns det inte så många utbildningar som ger kursdeltagare verklig, praktisk erfarenhet och kunskap.
Är du seriös med att sälja på nätet via en egen webshop? Då är det en väl värd investering att sätta sig in i hur man går tillväga för att lyckas!
Men vad ska man tänka på när man väljer utbildning?
Svaret är relativt enkelt – Välj en kurs som ger dig praktisk erfarenhet. Där du lär dig e-handel medan faktiskt säljer produkter. Välj inte teoretiska kurser som ger dig ett fint men värdelöst diplom att hänga på väggen.
För den som vill använda Shopifys e-handelstjänst finns det numera en riktigt bra auktoriserad distanskurs i Shopify från Nordboost. Kursen är skapad för e-handlare på den svenska marknaden och ger deltagare praktisk kunskap i e-handel som har ett reellt värde. (Se rabattkod nedan!)
Förutsatt att du är ute efter en praktisk utbildning så bör du vara beredd på att behöva ta flera olika kurser, möjligen från olika utbildningsföretag. Olika utbildningsföretag kan nämligen vara bra på olika saker.
Förutsatt att du har bra känsla för entreprenörskap och har en affärsidé som du tror kommer att fungera då finns det vissa moment som du bör lära dig för att lyckas med din e-handel.
Det första du måste lära dig, det är hur du väljer och sätter upp din egna webshop. Personligen är jag en förespråkare för Shopifys e-handelsplatform. Men det finns även andra bra system på marknaden. Du kan läsa hela mitt inlägg om Shopify här.
Oavsett vilken e-handelsplattform som du väljer att använda dig av så rekommenderar jag starkt att du tar en kurs som ger dig kunskaper och tips i hur du använder plattformen. Med den här typen av utbildning kommer du att spara tid och ha större förutsättningar till att lyckas.
Att på egen hand bygga en webshop är dessutom en bra erfarenhet för den som vill jobba som anställd för exempelvis e-handelsföretag. Säkerställ att din utbildning är aktuell för den svenska marknaden. Med andra ord kräver vanligen olika marknader att du sätter upp din webbutik på lite olika vis.
För att lyckas bör du även ha kunskaper i digital marknadsföring. Är du entreprenör och egenföretagare?
Då är det vanligen klokt att lära sig max en eller två marknadsföringskanaler riktigt bra. Men för att bli duktig på marknadsföring krävs att du avsätter tid för att studera och skaffa dig kunskap i hur du kan lyckas.
Andra viktiga områden att känna till inom de mer praktiska områdena som har ett högt reellt värde både bland arbetsgivare och för att du faktiskt ska kunna lyckas med din e-handel är relaterade till logistiken.
Som startup är det inte helt ovanligt att man börjar med att lagerhålla mindre kvantiteter i sitt hem. När försäljningen börjar ta fart på allvar kan man skaffa en mer permanent logistiklösning, exempelvis via tredjepartslogistik (3PL).
Men det finns undantag. En populär affärsmodell bland startups inom e-handeln är exempelvis dropshipping. Det innebär att du kan sälja produkter utan att behöva köpa in och lagerhålla artiklar istället skickas produkterna direkt från din leverantör till din kund.
Andra kunskapsområden inom e-handel som kan ha ett stort reellt värde är transport och logistik. Här finns det en hel del uppsättningar som kan variera väsentligt beroende på exempelvis vilken marknad och affärsmodell som avses. Genom att ta en praktisk distanskurs i e-handel som fokuserar på hur du sätter upp transport och logistik, ökar förutsättningarna för att du ska lyckas.