5 viktiga steg för att lyckas med dropshipping i Sverige

Leverantörer Sverige

Om du ska sätta upp din egna e-handel så har du säkert redan kommit i kontakt med begreppet “droppshipping”.

Denna moderna och mer dynamiska sourcing- och försäljningsstrategi kan delvis förklara e-handelns mer lukrativa företagande i jämförelse med den mer traditionella varuhandeln.

Jag går här igenom grundläggande råd för att du ska kunna skapa en smart e-handelsstrategi och i ett tidigt skede även överväga dropshipping istället för traditionell sourcing.

Dropshipping är en extremt vanlig affärsmodell i exempelvis USA. Trots att metoden är både enkel att applicera samtidigt som att det inte krävs något större startkapital att komma igång är dropshipping relativt ovanligt i Sverige.

Det finns dock stor potential för den som med låg risk vill komma igång med att sälja produkter på internet!

De främsta fördelarna med att använda Dropshipping är:

  • Låga kostnader
  • Låga risker
  • Inga lager- & logistikkostander
  • Inga geografiska begränsningar

Först av allt – vad är dropshipping?

För dig som vill bli eller redan är återförsäljare på nätet är dropshiping ett alternativ som du redan på ett tidigt stadium bör känna till.

I korthet innebär denna uppsättning att dina leverantörer skickar produkter direkt till dina kunder. Med andra ord behöver du inte köpa in och lagerhålla produkterna som du säljer via din e-handelsplattform.

Allt du behöver göra är egentligen att marknadsföra och sälja produkterna på din webbplats.

Grossisten eller leverantören sköter resten: De säkerställer att varorna skickas och levereras i tid, i vissa fall ombesörjer de även kundtjänst, reklamationer etc. Allt för att du ska kunna fokusera på enbart försäljningen av dina produkter.

Låter det här för bra för att vara sant för ditt företag?

Att slippa lagerkostnader, och övriga problem med logistik och att endast kunna fokusera på försäljning och marknadsföring låter kanske för bra att vara sant?

Självfallet finns det flera baksidor med denna typ av affärsmodell som jag går igenom längre ned i den här artikeln.

Enkelt förklarat är den största utmaningen, för att överhuvudtaget göra denna uppsättning möjlig, att lyckas övertyga dropshipping-leverantörer om att man kommer att sälja stora kvantiteter och att man bedriver en seriös onlinehandel.

En annan mer eller mindre självklar nackdel, för att applicera denna strategi, kan vara den relativt låga vinstmarginalen på produkter du säljer i jämförelse med traditionell handel där du äger och ansvarar för hela logistikflödet.

Men trots detta väljer många företag i Sverige att specialisera sig på att skapa andra mervärden för kunden och lämnar bort lager och logistik åt grossisterna.

Traditionella detaljhandlare undviker eller ogillar dropshiping eftersom det anses svårare att erbjuda kunden unika och specialframtagna produkter för sina kunder.

Det kan möjligen ligga något i detta för mer mogna marknader. Jag anser dock inte att detta stämmer avseende e-handeln i Sverige.

Den absolut största fördelen med dropshipping är ju att man testar produkterna lajv.

När man vet vad marknaden och ens kunder vill ha, då kan man helt enkelt köpa in och lagerhålla den eller de artiklar som redan visar god försäljning.

Många e-handlare väljer faktiskt att specialanpassa  artiklar först efter att de  tagit pulsen på marknaden och vet vilka artiklar som förväntas att sälja.

Det finns dock företag idag som enbart fokuserar på att sälja direkt från grossistens lager.

Vanligen har de hittat en nisch som är så pass unik att de kan erbjuda ett större utbud än andra aktörer på marknaden.

I dessa fall kan det vara så att företaget bestämmer sig för att använda dropshipping för de produkter som säljs sällan men som de vill ha kvar i sin onlinebutik för att kunna erbjuda kunderna ett brett och komplett sortiment.

 

1. Välj rätt ekonomisk nisch och marknad

Det första och viktigaste steget för att tjäna pengar via dropshipping är naturligtvis att välja rätt produkt för rätt marknad.

Du har förmodligen redan funderat på en del produkter som du tror skulle sälja bra online etc. Mitt råd är att säkerställa att din nisch även är hållbar ur ett dropship-perspektiv.

Välj artiklar som garanterar hög lönsamhet. Ska du applicera dropshipping som din primära sourcingstrategi bör du fokusera på produkter som garanterar hög lönsamhet.

Definiera och analysera din marknad.

När du säljer på nätet suddas de geografiska gränserna ut. Definiera din faktiska marknad online, finns det internationella eller nationella företag som redan erbjuder produkten i fråga?

Undersök huruvida dina produkter står sig i pris och eventuella andra kundfördelar. Undvik att sälja produkter som redan finns på din marknad.

Säkerställ att din produktnisch har hög konvertering. Du bör ha i åtanke att de personer som kommer till din onlinebutik eller webbplats bör vara impulsivt köpbenägna.

Detta är en svår uppgift eftersom produkter med högre pris vanligen är svårare att sälja till impulsiva köpare. Jag rekommenderar därför att du väljer en nisch som attraherar personer i en målgrupp som har kapacitet att betala ett högt pris även vid mer spontana köp.

2. Genomför en konkurrentanalys

  • Identifiera dina konkurrenter. Det kan vara fysiska butiker som är dina konkurrenter lika gärna som internationella aktörer som du inte spontant tror att du kommer att slåss mot om marknadsandelar. Definiera och dokumentera.
  • Identifiera dina konkurrenters styrkor, svagheter, strategier etc. Det kan låta överambitiöst eller rent av väldigt teoretiskt att analysera och nedteckna information om olika konkurrenter men tro mig det behöver inte ta så lång tid. Du kan använda en SWOT-analys för att få en övergripande bild av dina huvudkonkurrenter.
  • Utvärdera. Vad gör dig annorlunda? Du bör ha en tydlig strategi formulerad.

 

3. Hitta grossister för dropshipping i Sverige & Europa

Trots att denna uppsättning med att slippa lagerhållning och logistik är hett nu under 2019, är det fortfarande inte alla leverantörer som utåt sett erbjuder denna typ av lösning.

I Sverige är det konstigt nog vanligt att återförsäljare på egen hand kontaktar leverantörer för att undersöka möjligheten att få sälja leverantörens produkter via dropshipping.

Jag anser dock att det absolut bästa sättet för den som vill komma igång är att sälja via en portal för dropshipping!

Fördelen med en portal eller plattform är att du får en färdig lösning med anslutna leverantörer. Du kan välja de artiklar som passar dig och börja sälja med det samma. Här kan du läsa mer om grossister och leverantörer för dropshipping som är lämpliga för den svenska och europeiska marknaden.      

Det finns flera intressanta tjänster att välja på för 

Den absolut bästa portalen eller plattformen som finns att tillgå i Sverige (och möjligen hela Europa) är Droshi.

Droshi erbjuder i särklass mest produkter för dropshipping, inte bara i Sverige utan förmodligen för hela Europa. De har dessutom en gratisversion som ger dig möjlighet att dropshippa massvis av produkter utan extrakostnad.

De har en stor leverantörsbas med anslutna leverantörer. Utöver artiklar från Aliexpress (som går att sälja via exempelvis AliDropship eller med Shopify-appen Oberlo) kommer du åt mängder av andra artiklar från exempelvis Europeiska leverantörer med Droshi.

Här kan du läsa mer om Droshi, har du tur så kommer du även att kunna ta del av en rabattkod som kommer upp på bloggen inom kort!

Att på egen hand leta efter leverantörer som kan tänkas erbjuda att dropshippa produkter till dina kunder kan förstås vara en lösning för den som fokuserar på att sälja produkter av mer unik karaktär. Men generellt sett är det en krångligare lösning.

Med Droshi får du mer än 400 000 artiklar att välja av. Tillskillnad från exempelvis AliExpress har de även en hel del märkesartiklar.

Hittar du inte det du söker kan du fråga runt på egen hand.

För att vara framgångsrik kommer det ställas höga krav på att du har en professionell webshop eller välgjord, egen hemsida med snygg layout och välskrivet innehåll. 

Du kommer att behöva hitta leverantörer som är flexibla och öppna för denna typ av samarbete men framförallt kommer du att behöva sälja in din idé för att lyckas.

Jag rekommenderar att du berättar om tidigare lyckade projekt och (om möjligt) att du faktiskt fysiskt träffar de leverantörer som du är intresserad av att jobba med, åtminstone om de är grossister med verksamhet i Sverige.

Övriga tips är att fundera ut en smart lösning för att branda emballage och förpackningar för att göra köpupplevelsen för kunden så sömlös som möjlig.

Du vill ju inte att kunden egentligen ska uppfatta att det är olika företag som sköter försäljning och logistik.

Ett vanligt sätt att ge sken av att logistik och försäljning sker av samma företag är att förse din leverantör med ditt företags brandade kartonger och emballage. 

På så vis bygger du upp ditt varumärke trots att dina produkter levereras direkt av leverantören till kund.

 

4. Bygg en proffsig e-handelssida

Det absolut bästa och enklaste sättet är att välja en helhetslösning som ger dig allt (funktioner, webhotell, SSL etc.) på ett och samma ställe. Den bästa helhetslösningen på marknaden är Shopifys e-handelsplattform

Den är enkel att använda och har mer och bättre funktionalitet än någon annan jämförbar plattform. Via den här länken kan du se de bästa priserna som är aktuella nu och kan även testa Shopify gratis.

Att bygga en egen webbutik är både enkelt och billigt men det krävs en hel del tid.

En annan intressant lösning är att köpa en helt färdig webshop som anpassas och levereras efter dina behov.

Det är framförallt rekommenderat för den som vill dropshippa via Alidropship (dvs. dropshipping via AliExpress).

Att beställa en färdig webshop från Alidropship som byggs efter dina anvisningar kostar 299$ (ca. 2900 kr).

 

5. SEO och Strategisk marknadsföring

Även om du har en bra affärsidé, där du har satt upp en proffsig webbutik enligt konstens alla regler, så kommer du inte kunna sälja några produkter utan att först attrahera potentiella kunder till din webbplats.

Search Engine Optimization (SEO) eller digital marknadsföring blir allt viktigare för den som vill tjäna pengar via internet.

Exempelvis finns det bloggare som idag enbart livnär sig på att recensera och sälja olika typer av produkter över internet.

Eftersom dessa produkt-recensioner vanligen byts ut över tid mot nyare recensioner och nya produkter är det vanligt att bloggarna vill begränsa risktagande avseende personalkostnader, lagerkostnader, kundservice etc. och använder sig av dropshipping istället.

Det finns en rad olika hjälpmedel som är både kostnadsfria och bra för att förstå hur dina potentiella kunder faktiskt söker på nätet för att uppfylla sina behov.

Kolla in Google Trender och Google Keyword Planner. Dessa är fantastiska verktyg för att förstå hur du kan attrahera potentiella kunder på nätet.

 

Vad finns det för nackdelar med att på egen hand söka samarbeten för dropshipping?

Mitt råd är att gå via en portal för dropshipping för att minimera risker och problem som annars kan uppstå! Läs mer om de bästa portal- och plattformslösningarna för dropshipping här.

Den som på egen hand vill hitta dropshippers bör först beakta följande:

  • Om du misslyckas med att hitta en pålitlig leverantör som inte har förmåga att upprätthålla hög grad av service kan det få förödande konsekvenser för ditt företag.

    Kunden kommer att uppfatta att din service är dålig då leverantören inte lyckas leverera enligt överenskommelse. Ett sätt att undvika detta är att du utvecklar ett samarbete avseende droppshipping med en redan befintlig leverantör. Genom att låta detta samarbeta växa fram gradvis tar ni mindre risk.
     
  • Du kommer inte kunna ha kontroll på logistikflödet. Om din leverantör får problem kommer det bli svårt för dig att snabbt lösa kundens problem. I vissa fall kan man skicka en substitutprodukt men det förutsätter att man även har eget varulager för en del av sortimentet. Oavsett kommer alla logistiska problem med stor sannolikhet att bli svårare för dig att lösa för dig.

  • Trots att du minimerar hanteringskostnaden med dropshipping, ska du inte underskatta jobbet. Räkna med att du kommer att behöva administrera och sätta upp processer för att klargöra gränsdragningen mellan dig och leverantören. Vem ansvarar exempelvis för ordersedlarna, returer, reklamationer, reservdelar, fakturor, saldon, kundkuponger, rabatter etc?

    I regel sköts detta av din leverantör men ibland är gränsdragningen inte solklar. Se till att sätta upp tydliga processer och gränsdragningar avseende ägandeskap.

    För väletablerade företag som jobbar med dropshipping är dessa processer färdiga och du behöver då inte fundera över detta. Annat är det om du startar ett samarbete med ett företag i exempelvis Sverige eller Norden som inte har denna erfarenhet.

  • Att hantera skatt är vanligen inte mer komplicerat än när du köper från en vanlig leverantör men det kan finnas vissa strukturella undantag här.

  • Priskrig: med den här uppsättningen kommer du ha små marginaler vilket innebär att du kommer att ha svårt att erbjuda bästa priset för produkter som säljs av flera andra aktörer på marknaden.

    Se till att ha en strategi där du exempelvis erbjuder mer nischade produkter/tjänster eller att du kan tillföra något annat som kunden är villig att betala för.

Starta en e-butik – Hur man väljer rätt webbutik: Bäst i test

Share this post

Dela på facebook
Dela på google
Dela på twitter
Dela på linkedin
Dela på email
Jacob
Jag heter Jacob och frilansar som skribent och bloggare. De senaste åren har jag testat och recenserat massvis med olika produkter och system. Jag hoppas att mina tips och rekommendationer kan ge viss klarhet i vad du ska tänka på för att du ska hitta det som passar dig bäst för dina behov. Lämna gärna en kommentar eller dela med dig av dina erfarenheter i kommentarsfältet nedan!

Lämna en kommentar