Hemsida

Vad är Social media marketing och hur används det?

post image

Du kan förmodligen på egen hand lista ut vad Social media marketing (SMM) är för något.

Men du har förmodligen fel. Åtminstone delvis fel.

Många förknippar marknadsföring på sociala medier med marknadsföring som utförs av influencers eller unga människor som riktar sig till unga människor.

Men faktum är att den del som utgörs av ren gratis marknadsföring i form av inlägg från influencers och ungdomar endast är en liten del av vad social media marketing.

Social media managers jobbar vanligen med strategisk marknadsföring, vilket är långt ifrån att skapa enkla inlägg på instagram och facebook. Tvärtom utgörs marknadsföring via sociala medier av strategiska och komplexa kanaler som i många fall kan vara avgörande för om ditt företag ska lyckas sälja produkter eller ej.

“Social media marketing är mer än bara trams av unga influencers”

Du behöver inte ha någon som helst erfarenhet från att ha använt sociala medier tidigare för att lyckas sälja produkter och tjänster via sociala medier. Däremot kommer du att spara både tid och pengar genom att ta en distanskurs i digital marknadsföring med inriktning på marknadsföring via sociala media.

Social marknadsföring grundar sig precis som andra kanaler inom digital marknadsföring på data och väl genomtänkta strategier och kostnadseffektiva kampanjer.

Influencer marketing utgör endast en liten del av social media marketing. Det är en typ av marknadsföring inom sociala medier som är gratis och därav vanligen det som många förknippar med marknadsföring i sociala medier. Övriga aktiviteter inom gratis Social Media Marketing är content marketing (media och texter). Denna typ av “content” publiceras på sociala medier i syfte att engagera och skapa följare.

Förutom gratis marknadsföring på sociala medier erbjuder de flesta kanaler även betald marknadsföring. Det innebär att även den som i princip inte aktivt använder sociala medier kan betala för att exempelvis annonser och inlägg ska visas i nyhetsflöden.

Varför ska man använda SMM?

  • Skapa märkesmedvetenhet. Sociala medier används i många fall av personer privat och som en ren fritidssysselsättning. Du har därför möjlighet att nå fram med budskap och information på ett mer personligt sätt än exempelvis Google Ads eller SEM som är att betrakta som mer uppenbara marknadsföringskanaler.
    SMM är av den anledningen utifrån ett strategiskt perspektiv, bra för att skapa medvetande hos din målgrupp. Du kan skapa content, “stories”, videos etc. kring ditt varumärke som på sikt kan generera kunder och försäljning.
  • Driv trafik till din webbplats. SMM är fantastiska kanaler för att driva besökare till din webbplats (blogg, företagshemsida, webshop).
  • Använd SMM för att konvertera. Du kan via flera kanaler såsom Facebook och Instagram skapa en företagssida som fungerar som en egen e-handel. Dina följare kan då konverteras till kunder genom att genomföra köp på den aktuella sidan.
    Många e-handlare som redan har en webshop uppsatt, väljer dock att använda social media som en förlängd arm av sin e-handel. Via program kan man då integrera sin webshop med plattformar inom sociala medier för att låta visa produkter i webshoppen i exempelvis inlägg på Facebook eller Instagram. Personer som klickar på produkterna skickas direkt till produktsidan i fråga i annonsören webshop där de kan läsa mer om produkten och genomföra köp.
  • Marknadsför event, kampanjer eller bygg upp ett intresse för produktreleaser.
  • Få information om din målgrupp. De allra flesta kanaler inom SSM, exempelvis Facebook och Instagram ger annonsörer detaljerad data. Du får exempelvis värdefull information om både dina läsare som exempelvis klickar på dina annonser i nyhetsflöden men även information om dina kunder. Det kan handla om ålder, kön, demografi och mycket, mycket mer.

Så fungerar olika plattformar för social marknadsföring

Det finns numera flertalet olika kanaler inom social media marketing men för Sverige såväl som de flesta marknader i världen är de största kanalerna i marknadsföringssyfte: Facebook, Instagram, Youtube, Twitter och Linkedin.

Facebook

Facebook i annonseringssyfte är mycket mer än att enbart publicera selfies och utöka sin lista av “vänner”. För att komma igång med marknadsföring på Facebook krävs att du registrerar ett företagskonto i Facebooks Business Manager. Du behöver även skapa en företagssida på Facebook där du beskriver din företagsverksamhet.

Facebook som även äger Instagram ger dig många möjligheter till marknadsföring. Du kan exempelvis nå ut till en viss typ av kundprofil genom att rikta marknadsföring och annonsering till en viss typ av person.

För den som har en egen hemsida eller webshop kan man även installera en så kallad “pixel” på sin webbplats. Facebook kan då skapa en målgrupp för personer som varit på en speciell sida (exempelvis en produktsida) som du har möjlighet att rikta kampanjer till via Facebook.

Många marknadsförare nämner inte att du även kan sälja produkter direkt på Facebook. Det här kan vara en bra lösning för nystartade företag och entreprenörer som vill testa sin affärsidé utan att öppna en egen webshop. För att sälja produkter direkt på Facebook krävs att du skapar ett konto i Commerce Manager.

Instagram

Instagram fungerar på många vis som Facebook. Du kontrollerar dina kampanjer, budget och utfall via Business Manager (Se ovan).

Det är svårt att ge någon generell rekommendation om vilken kanal som är mest effektiv inom SMM. Det kan bero på en rad faktorer men generellt sett används Instagram av yngre människor i högre utsträckning än Facebook.

En annan fördel med Instagram kan vara om din strategi i huvudsak fokuserar på visuell marknadsföring (mode, känslor, skönhet, hälsa etc.) Då är förmodligen Instagram ett kraftigare verktyg än exempelvis Facebook.

Eftersom att marknadsföring via Instagram kan användas utan extra ansträngning i samband med att du sätter upp ditt konto i Business Manager, rekommenderar jag att du testar dig fram.

Generellt sett väljer många företag att gå ut med kampanjer via båda kanalerna, parallellt. Men det gå även att göra tester för att se vilken kampanj och kanal som ger mest värde per investerad krona.

Youtube

YouTube ägs av Google och är ytterligare en kanal som förvisso har något högre inträdesbarriärer än andra kanaler inom social media. YouTube fungerar på många vis som Google.

Du kan alltså skapa en kanal och fylla med videos som du sökoptimerar i syfte att marknadsföra ditt företags produkter och tjänster. Den här typen av marknadsföring är förvisso gratis men tar lång tid att lära sig.

Precis som med Facebook och Instagram kan du dock även betala för marknadsföring via Youtube. Fördelen med betald marknadsföring på Youtube är att du snabbt kan komma igång och nå ut till din målgrupp. Du kan alltså rikta dina annonser till personer på din marknad som är sannolika att intressera sig för sitt erbjudande.

En skillnad på marknadsföring via Youtube från många övriga kanaler inom social media, är att marknadsföringen kan uppfattas som mer aggressiv än exempelvis annonser via Instagram eller facebook.

Dina annonser kommer att avbryta tittare som är i färd med att se en video på Youtube. Av den anledningen är det mer eller mindre uppenbart att du vill sälja något till tittarna. Youtube kan därför vara ett bra alternativ till klicka-marknadsföring (Google Ads, Google Shopping, Display marknadsföring etc.).

Youtube är med andra ord ett bra sätt för att konvertera och få leads men ett sämre sätt för att nå långsiktiga marknadsföringsmål.

Twitter

Twitter är en något mer svåranvända kanal utifrån ett marknadsföringsperspektiv. De allra flesta startups och entreprenörer väljer att fokusera på något av de ovanstående alternativen för marknadsföring inom social media. Men av just den anledningen kan det finnas ett värde att gå emot strömmen och hitta en egen marknadsföringsnisch via Twitter.

Twitter erbjuder i likhet med ovannämnda kanaler betald marknadsföring. Via betald marknadsföring på Twitter kan du driva personer och tittare till exempelvis din webbplats, inlägg eller videos. Du kan även marknadsföra ditt företags egna app via Twitter, vilket är ett relativt unikt sätt för att få fler personer i din målgrupp att ladda ned ditt företags app.

Via betald marknadsföring på Twitter kan du:

  • Marknadsföra inlägg (ser ut som vanliga “tweets” men genom att betala kan du nå ut till fler läsare, utöver dina följare.
  • Marknadsföra ditt Twitterkonto. Ett sätt för att få fler följare som läser dina tweets.
  • Automatiserad annonser syftet är att betala för att dina tweets löpande ska spridas till en given målgrupp.

Linkedin

Linkedin är ett socialt nätverk för professionella och en stor kanal att synas i på den svenska marknaden. Enligt undersökningar från Svenskarna och Internet använder ⅔ av alla svenska tjänstemän Linkedin. Det gör Linkedin till en av de viktigaste nätverken för digital marknadsföring i sociala medier.

Förutom att du kan skapa en gratis företagssida på linkedin, kan du även betala för att annonser ska visas. I likhet med övriga kanaler inom social media marketing kan du givetvis publicera gratis inlägg i nyhetsflödet.

Linkedin är en intressant kanal eftersom att privatliv korsas med professionalitet. Det innebär att du kan få stor publicitet enbart genom att låta dina anställda, företagspartners och andra intressenter dela information om ditt företag med sina nätverk.

Betald marknadsföring på Linkedin kan vara:

  • Sponsrade annonser och artiklar.
  • Meddelanden från ditt företag som riktar sig till din målgrupp.
  • Klickmarknadsföring – annonser som visas för en utvald målgrupp. Du betalar då personer klickar på din annons.

Sammanfattning och tips

  • Social media marketing (SMM) är mer än bara influencer-marknadsföring. Tvärtom kan du räkna med att nå fram med ditt erbjudande till massvis av personer i din målgrupp.
  • Vill du sälja mer produkter och tjänster via SMM, då ska du ta en riktigt bra kurs som kan ge dig praktisk erfarenhet i exempelvis Facebook, Instagram eller annan kanal som du vill fokusera på. Läs mer om de bästa distanskurserna i digital marknadsföring här.
  • Social media marketing kan alltså användas gratis eller genom att betala. Några av de främsta kanalerna inom SMM är Facebook, Instagram, Twitter, Youtube och Linkedin.
  • Några av de främsta fördelarna med SMM är: att skapa märkesmedvetenhet hos din målgrupp eller för att “engagera” din publik. SMM används även för att driva personer till din webbplats men du kan även konvertera och sälja direkt i vissa kanaler inom SMM. Några av de främsta kanalerna inom SMM ger dig oerhört omfattande data om dina potentiella och faktiska kunder. På så vis kan du rikta marknadsföring och vidta marknadsaktiviteter med större precision.
  • Olika kanaler inom SMM har olika strategiska fördelar och nackdelar. Ett tips är att välja en kanal som du blir riktigt bra på innan du väljer att fokusera på övriga kanaler.
Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments