Hemsida
Wix vs Elementor: Vilken webbplatsbyggare är bäst?
Om du ska skapa din första hemsida kommer du troligtvis att göra det med hjälp av en så kallad hemsidebyggare. Detta är en programvara som snabbt och enkelt låter dig…
Du kan förmodligen på egen hand lista ut vad Social media marketing (SMM) är för något.
Men du har förmodligen fel. Åtminstone delvis fel.
Många förknippar marknadsföring på sociala medier med marknadsföring som utförs av influencers eller unga människor som riktar sig till unga människor.
Men faktum är att den del som utgörs av ren gratis marknadsföring i form av inlägg från influencers och ungdomar endast är en liten del av vad social media marketing.
Social media managers jobbar vanligen med strategisk marknadsföring, vilket är långt ifrån att skapa enkla inlägg på instagram och facebook. Tvärtom utgörs marknadsföring via sociala medier av strategiska och komplexa kanaler som i många fall kan vara avgörande för om ditt företag ska lyckas sälja produkter eller ej.
“Social media marketing är mer än bara trams av unga influencers”
Du behöver inte ha någon som helst erfarenhet från att ha använt sociala medier tidigare för att lyckas sälja produkter och tjänster via sociala medier. Däremot kommer du att spara både tid och pengar genom att ta en distanskurs i digital marknadsföring med inriktning på marknadsföring via sociala media.
Social marknadsföring grundar sig precis som andra kanaler inom digital marknadsföring på data och väl genomtänkta strategier och kostnadseffektiva kampanjer.
Influencer marketing utgör endast en liten del av social media marketing. Det är en typ av marknadsföring inom sociala medier som är gratis och därav vanligen det som många förknippar med marknadsföring i sociala medier. Övriga aktiviteter inom gratis Social Media Marketing är content marketing (media och texter). Denna typ av “content” publiceras på sociala medier i syfte att engagera och skapa följare.
Förutom gratis marknadsföring på sociala medier erbjuder de flesta kanaler även betald marknadsföring. Det innebär att även den som i princip inte aktivt använder sociala medier kan betala för att exempelvis annonser och inlägg ska visas i nyhetsflöden.
Det finns numera flertalet olika kanaler inom social media marketing men för Sverige såväl som de flesta marknader i världen är de största kanalerna i marknadsföringssyfte: Facebook, Instagram, Youtube, Twitter och Linkedin.
Facebook i annonseringssyfte är mycket mer än att enbart publicera selfies och utöka sin lista av “vänner”. För att komma igång med marknadsföring på Facebook krävs att du registrerar ett företagskonto i Facebooks Business Manager. Du behöver även skapa en företagssida på Facebook där du beskriver din företagsverksamhet.
Facebook som även äger Instagram ger dig många möjligheter till marknadsföring. Du kan exempelvis nå ut till en viss typ av kundprofil genom att rikta marknadsföring och annonsering till en viss typ av person.
För den som har en egen hemsida eller webshop kan man även installera en så kallad “pixel” på sin webbplats. Facebook kan då skapa en målgrupp för personer som varit på en speciell sida (exempelvis en produktsida) som du har möjlighet att rikta kampanjer till via Facebook.
Många marknadsförare nämner inte att du även kan sälja produkter direkt på Facebook. Det här kan vara en bra lösning för nystartade företag och entreprenörer som vill testa sin affärsidé utan att öppna en egen webshop. För att sälja produkter direkt på Facebook krävs att du skapar ett konto i Commerce Manager.
Instagram fungerar på många vis som Facebook. Du kontrollerar dina kampanjer, budget och utfall via Business Manager (Se ovan).
Det är svårt att ge någon generell rekommendation om vilken kanal som är mest effektiv inom SMM. Det kan bero på en rad faktorer men generellt sett används Instagram av yngre människor i högre utsträckning än Facebook.
En annan fördel med Instagram kan vara om din strategi i huvudsak fokuserar på visuell marknadsföring (mode, känslor, skönhet, hälsa etc.) Då är förmodligen Instagram ett kraftigare verktyg än exempelvis Facebook.
Eftersom att marknadsföring via Instagram kan användas utan extra ansträngning i samband med att du sätter upp ditt konto i Business Manager, rekommenderar jag att du testar dig fram.
Generellt sett väljer många företag att gå ut med kampanjer via båda kanalerna, parallellt. Men det gå även att göra tester för att se vilken kampanj och kanal som ger mest värde per investerad krona.
YouTube ägs av Google och är ytterligare en kanal som förvisso har något högre inträdesbarriärer än andra kanaler inom social media. YouTube fungerar på många vis som Google.
Du kan alltså skapa en kanal och fylla med videos som du sökoptimerar i syfte att marknadsföra ditt företags produkter och tjänster. Den här typen av marknadsföring är förvisso gratis men tar lång tid att lära sig.
Precis som med Facebook och Instagram kan du dock även betala för marknadsföring via Youtube. Fördelen med betald marknadsföring på Youtube är att du snabbt kan komma igång och nå ut till din målgrupp. Du kan alltså rikta dina annonser till personer på din marknad som är sannolika att intressera sig för sitt erbjudande.
En skillnad på marknadsföring via Youtube från många övriga kanaler inom social media, är att marknadsföringen kan uppfattas som mer aggressiv än exempelvis annonser via Instagram eller facebook.
Dina annonser kommer att avbryta tittare som är i färd med att se en video på Youtube. Av den anledningen är det mer eller mindre uppenbart att du vill sälja något till tittarna. Youtube kan därför vara ett bra alternativ till klicka-marknadsföring (Google Ads, Google Shopping, Display marknadsföring etc.).
Youtube är med andra ord ett bra sätt för att konvertera och få leads men ett sämre sätt för att nå långsiktiga marknadsföringsmål.
Twitter är en något mer svåranvända kanal utifrån ett marknadsföringsperspektiv. De allra flesta startups och entreprenörer väljer att fokusera på något av de ovanstående alternativen för marknadsföring inom social media. Men av just den anledningen kan det finnas ett värde att gå emot strömmen och hitta en egen marknadsföringsnisch via Twitter.
Twitter erbjuder i likhet med ovannämnda kanaler betald marknadsföring. Via betald marknadsföring på Twitter kan du driva personer och tittare till exempelvis din webbplats, inlägg eller videos. Du kan även marknadsföra ditt företags egna app via Twitter, vilket är ett relativt unikt sätt för att få fler personer i din målgrupp att ladda ned ditt företags app.
Via betald marknadsföring på Twitter kan du:
Linkedin är ett socialt nätverk för professionella och en stor kanal att synas i på den svenska marknaden. Enligt undersökningar från Svenskarna och Internet använder ⅔ av alla svenska tjänstemän Linkedin. Det gör Linkedin till en av de viktigaste nätverken för digital marknadsföring i sociala medier.
Förutom att du kan skapa en gratis företagssida på linkedin, kan du även betala för att annonser ska visas. I likhet med övriga kanaler inom social media marketing kan du givetvis publicera gratis inlägg i nyhetsflödet.
Linkedin är en intressant kanal eftersom att privatliv korsas med professionalitet. Det innebär att du kan få stor publicitet enbart genom att låta dina anställda, företagspartners och andra intressenter dela information om ditt företag med sina nätverk.
Betald marknadsföring på Linkedin kan vara: