Så annonserar du på instagram: Marknadsföring i 8 steg

annonsering 1

Att annonsera via Instagram är en nyckel till framgång för både e-handlare såväl som företagsmodeller av mer traditionell karaktär.
Instagram är en den marknadsföringskanal inom sociala medier som har ökat mest i användning bland svenskar de senaste åren.

Inte nog med det. Användandet av Instagram ökar i alla åldrar i Sverige. Idag är det mer än två tredjedelar av alla internetanvändare som använder Instagram.

I gruppen, yngre människor (16-25 år) använder 9 av 10 i Sverige Instagram på daglig basis! Dessutom är Instagram i nuläget den sociala media i Sverige som växer mest, även bland pensionärer.

Det är inte svårt att förstå att det finns stora pengar att tjäna för företag som behärskar marknadsföring och annonsering via Instagram.

Instagrams koncept som i huvudsak fokuserar på bilder och videos är dessutom som upplagt för att inspirera och sälja produkter och tjänster.

Vill du få din försäljning att växa ytterligare, då ska du definitivt överväga att använda betalda annonser via Instagram.

Är det så att du är osäker på huruvida du kommer igång och undrar över vad det kostar för att skapa högt konverterande annonser och marknadsföringskampanjer via Instagram?

Läs då den här artikeln där jag går igenom de steg som du måste ha koll på för att effektivt annonsera med Instagram!

Därför ska du använda Insta

Jag har redan nämnt en del statistik här ovan över Instagrams utveckling i Sverige. Faktum är dessutom att Instagrams popularitet både internationellt och i Sverige, inte på något vis ser ut att avta. Tvärtom har Instagram uppfunnit nya tjänster som fått plattformen att växa ytterligare.

Numera är exempelvis Instagrams egna chattfunktion en av de mest populära chattprogrammen i Sverige. I likhet med exempelvis Whatsapp används Instagrams chattfunktion numera av 3 av 10 svenskar!

Instagram ägs av Facebook som givetvis än så länge är en större plattform till användarantalet än Instagram.

Men Instagram växer årligen och utgör idag mer än en fjärdedel av Facebooks totala intäkter. Instagrams intäkter där lejonparten huvudsakligen kommer från annonsering uppgår nu till 6.9 miljarder dollar per år.

Marknadsförare och företag runt om i världen fortsätter att investera i marknadsföring via Instagram. Instagram är nämligen en lukrativ marknadsföringskanal som i många fall kan utgöra själva livlinan för flera framgångsrika företag.

Det gäller bara att veta hur man ska gå till väga för att inte slösa bort sin marknadsföringsbudget på ineffektiva kampanjer.

Att Instagram fortsätter att växa i popularitet i marknadsföringssyfte kan förklaras med följande.

  • Låga inträdesbarriärer: I princip vem som helst, enskilda företagare såväl som internationellt världsledande företag kan använda Instagram.
  • Instagram ägs av Facebook och kommer i princip uppsatt och redo att användas per automatik för den som har registrerat ett Facebook Business konto. Du kan alltså enkelt rikta annonsering till din målgrupp på Facebook eller skapa “retargeting” kampanjer som riktar sig till personer som exempelvis besökt din webbutik eller hemsida.
  • Bilder och videos är överlägset för att utbilda och inspirera. Instagram möjliggör märkesbyggnad och långsiktig marknadsföring via Stories men även kampanjer såsom rena säljannonser för snabbare avkastning.
  • Kanalen utgörs av flera flöden där du kan marknadsföra dig via chattfunktion (“Direct Messaging”) men även Instagram feed eller Stories.
  • Flexibelt: Du kan manuellt sätta en liten budget med en låg beloppsgräns. På så vis kan du testa dina kampanjer i småskaligt format live. Syftet är att säkerställa att exempelvis annonser fungerar innan du bestämmer dig för att fullskaligt rulla ut en kampanj.

Vad kostar det att annonsera på instagram?

En anledning till att Instagram är en så pass populär marknadsföringskanal beror på att det inte krävs ett stort kapital för att annonsera med Instagram. Du kan sätta upp enklare annonskampanjer för ca. 50 kr per dag och successivt öka din budget när du vet att din annons genererar försäljning.

Nystartade företag och enskilda entreprenörer kan använda Instagram utan att behöva investera stora summor. Prissättningen som Instagram och Facebook applicerar kan beskrivas som en komplex budmodell (“auktionsmodell”). Olika faktorer påverkar det faktiska pris som annonsören de facto får betala.

Några faktorer som påverkar priset:

  • Kampanjens bud: När du skapar en kampanj har du möjlighet att ange exakt hur mycket du är villig att betala för en kampanj per exempelvis dag.
  • Relevans: Facebook (som äger Instagram) är måna om att inte överskölja sina användare med reklam och information som användare med stor sannolikhet inte vill ta del av. Samtidigt vill Facebook tjäna pengar på annonsörer. I den bästa av världar kan annonser visas för personer som faktiskt uppskattar att ta emot annonserna. Då blir det en “perfect match”. Annonsören når fram till en potentiell kund, Facebook tjänar pengar och mottagaren av annonsen får inte en negativ upplevelse. Av den anledningen har Facebook skapat vad de kallar för “diagnostik för annonsrelevans”. Enkelt förklarat betyder det att en algorithm avgör huruvida din annons är relevant för en målgrupp. Hög relevans kostar mindre för annonsörer och viseversa.
  • Typ av kampanj: Olika kampanjer förväntas generera olika typer av resultat. En faktisk försäljning eller konvertering kostar mer än exempelvis ett klick eller visning.

Räkna inte med att Instagram är billigt om du inte har erfarenhet från att marknadsföra dig via Instagram. För att effektivt marknadsföra dig krävs att du utbildar dig eller exempelvis tar en bra kurs för Sverige i marknadsföring.

Läs mer om bästa utbildningarna för Sverige i digital marknadsföring här.

Allt inom digital marknadsföring handlar om att få ut maximalt värde per investerad krona. Med Instagram vill du skapa kampanjer och nå fram till rätt personer i din målgrupp vid rätt tillfälle, utan att behöva betala för mycket.

Även rutinerade marknadsförare på Instagram försöker försöker förfina och förbättra sina processer och kampanjer för att få ner kostnader och öka försäljningen.

Genom att följa experters råd och “best practice” avseende Instagram kan du spara mycket pengar på dina kampanjer och nå bättre resultat i form av konverteringar, likes, följare, försäljning eller vad det nu må vara för måltal du jobbar emot.

Shoppingannonser på Instagram

Olika typer av annonser

  • Annonsering via Stories: En relativt ny annonseringstjänst som innebär att annonser kan exponerar mellan olika Stories på Instagram.
  • Fotoannonser: Den enklaste typen av annonsering som består av en bild med exempelvis text. Fotoannonser kan du köra parallellt med annonser på Facebook och består av enbart en bild.
  • Shoppingannonser: Det här är en suverän marknadsföringsmetod för företag inom e-handel. Den här typen av annonser innebär att du kan använda inspirerande bilder där du taggar dina produkter. När någon i annonsflödet klickar på en tagg skickas de direkt till en produktsida där de får mer information om produkten. Därifrån kan personen klicka sig vidare till din webshop för att beställa produkten i fråga.
  • Videoannonsering: Är precis som det låter, en kort videosekvens alternativt en GIF. Videosekvenser får vara max en minut.
  • Bildspelsannonser (Slideshow): Annonser som visar upp till 10 bilder i en slide ackompanjerat till musik eller ljud.
  • Karusell: Är i princip samma format som bildspelsannonser (se ovan). Skillnaden är att bilden eller videon inte alterneras automatiskt.

Gratis feed och marknadsföring via influencers

Det är knappt att det behöver nämnas men det finns även framgångsrika företag som kostnadsfritt marknadsför sig via Instagrams nyhetsflöde. För att lyckas med detta krävs dock att företaget eller personen regelbundet skapar nya inlägg av intresse för dess målgrupp.

Inlägg på Instagram kan vara en framgångsfaktor för framförallt enskilda företagare eller mindre företag som har möjligheten att förmedla information och interagera med sin målgrupp på ett mer personligt plan. Givetvis förekommer det även större företag som satsar fullt ut på Instagrams nyhetsfeed.

Det man ska känna till med Instagram när det gäller kostnadsfri marknadsföring i form av inlägg, är att det är ett enormt jobb för att lyckas.

För att få tillräckligt med följare som vill ta del av information från ditt företag krävs att du har bra förståelse om din målgrupp och har förmåga att publicera inlägg som faktiskt väcker intresse hos dina följare. Du bör dessutom vara förberedd på att publicera nya inlägg kontinuerligt, helst dagligen eller så frekvent som möjligt.

Av den anledningen väljer många företag en enklare väg framåt. Genom att kontakta influencers som är aktiva inom en nisch av relevans kan annonsörer nå ut till tusentals personer med inspirerande, märkesbyggnad och säljande indirekt reklam.

Priset du får betala för att samarbeta med influencers i syfte att marknadsföra din produkt eller märke kan variera.

I vissa fall räcker det med att erbjuda influencern att exempelvis behålla produkten som de marknadsför i kompensation. I andra fall utgår ett arvode för tjänsten.

Att hitta influencers för att samarbeta med kan kräva en del detektivarbete men det finns idag även en del förmedlingstjänster för att komma i kontakt med influencers på din marknad.

Så skapar du annonser för Instagram

Steg 1. Koppla samman din företagssida med ditt Instagramkonto

För att annonsera på Instagram måste du ha ett konto i Facebook Business. Detta kräver i sin tur att du skapat en företagssida på Facebook.

Det första du ska göra för att komma igång med annonsering på Instagram är att koppla samman din Facebooksida med ditt Instagramkonto. Det är därför rekommenderat att du först skapar ett Instagramkonto. Du ska även uppdatera ditt konto till ett företagskonto (gratis).

Gå nu till din företagssida i Facebook. Välj Inställningar och därefter Instagram i den vänstra panelen.

Steg 2. Ge åtkomst till meddelanden

Steg 3. Skapa en kampanj i Ads Manager

När du kopplat ihop Facebook med ditt Instagramkonto ska du skapa din första kampanj. Detta gör du genom att logga in i Facebook Business manager. Gå till Ads Manager och klicka på “Skapa”.

Steg 4. Välj kampanj

Facebook och Instagram är skapat för att du ska kunna uppfylla dina mål med olika kampanjer. Du kan därför välja på en rad olika typer av kampanjer som syftar till att uppnå olika typer av marknadsföringsmål.

I mitt exempel väljer jag “Trafik”. Det innebär att kampanjen syftar till att få personer att gå till min webbplats.

Steg 5. Döp kampanjen

Döp nu din kampanj.

Du kan även se att prissättningen som tillämpas är “auktionerad” prissättning och att att målet som valts (i mitt fall är) “Trafik”

Klicka på nästa längst ned till höger.

Steg 6. Anpassa kampanjen

Eftersom att jag valt en kampanj som går ut på att driva trafik så kan jag välja var jag vill att folk ska gå. Exempelvis till en app, webbplats eller till messenger för att jag ska kunna få kontakt med personer som tar del av annonsen. Jag väljer “Webbplats” i mitt exempel.

Jag har nu möjlighet att sätta en maxgräns för hur mycket kampanjen får kosta per dag. Det går även att välja “Erbjudande” som kan vara ett sätt för att öka antalet konverteringar.

Steg 7. Välj din målgrupp

Det här är ett viktigt val för att du ska kunna styra dina annonser för att enbart nå fram till personer som är intresserade av ditt företag och erbjudande. Som nämnt tidigare är även relevansen av vikt för prissättningen.

Facebook gillar inte att annonsera för personer där annonsen i fråga är relevant. Det finns flera smarta sätt att definiera en målgrupp.

Ett sätt är via en pixel. Det är en kod som du installerar på din webbplats, koden kan du sedan använda dig av för att skap “re-target” kampanjer på Instagram eller facebook som riktar sig till personer som besökt vissa av din sidor på din webbplats.

Det går även att skapa en målgrupp som är “lookalike”. Jag riktar då mina annonser till en grupp som påminner om en viss profil som jag vill nå ut till.

I mitt fall väljer jag en mer generell målgrupp som jag helt enkelt skapar med ett filter. Jag ställer då in ålder, kön, språk etc.

Jag kan även manuellt ställa in hur jag vill att min annons ska placeras. Generellt sett är det bra att behålla “automatiska placeringar” då väljs automatiskt kanaler och tidpunkt för när din annons ska exponeras.

Men i mitt fall vill jag enbart annonsera via Instagram. Därför väljer jag här “Manuell placering”. Jag klickar ur alla kanaler förutom Instagram.

Under kostnadskontroll har jag möjlighet att sätta ett tak för hela kampanjen. Jag har tidigare ställt in ett maxbelopp per dag men om jag nu vill låta kampanjen löpa över en längre tid kan det vara bra att sätta en budget för hela kampanjen.

Det har jag alltså möjlighet att göra här.

Nu kan jag klicka på “Nästa” längst ned i högra hörnet för att gå vidare till det sista steget där jag ställer in själva annonsen för kampanjen.

Steg 8. Välj typ av annons och ladda upp media

Nu ska du i princip enbart välja vilken typ av annons du vill publicera. Under “Identitet” väljer du din Facebooksida och Instagramkonto.

Under “Annonskonfiguration” väljer jag en bild för att göra det enkelt i mitt exempel.

Jag anger nu ”Primärtext” och ”Rubrik”.

Tänk på att använda text som sticker ut. Du är inte den enda annonsören på Instagram. Därför gäller det att med ett fåtal ord skriva något som väcker uppmärksamhet.

I mitt fall väljer jag Destination: “Webbplats” men det går alltså även att skicka personer till exempelvis ett facebook-event eller få folk att ringa till ett nummer som i så fall anges.

Under Webbplatslänk lägger jag in länken till min webbplats som jag vill att personer som tar del av annonsen ska gå till.

Jag kan även välja “call to action” det vill säga vad det ska stå på knappen som visas på annonsen.

Nu är det bara att klicka på knappen “Publicera” längst ned i högra hörnet!

Så ett viktigt litet tips!

Grattis nu har du skapat din första Instagramannons.

Om du inte uppnår ett bra resultat första gången så ska du inte bli besviken och ge upp!

All digital marknadsföring tar tid att lära sig dessutom krävs teknik.

Är du seriös med ditt företag och vill undvika att att slösa bort tid och pengar på att lära dig marknadsföring på egen hand?

Ta då en riktigt bra kurs i digital marknadsföring. Att lära sig av en expert som kan ge dig tips och guidning i Instagram och marknadsföring via sociala medier är en väl värd investering.

Lycka till!

Share this post

Dela på facebook
Dela på google
Dela på twitter
Dela på linkedin
Dela på email
Jacob
Jag heter Jacob och frilansar som skribent och bloggare. De senaste åren har jag testat och recenserat massvis med olika produkter och system. Jag hoppas att mina tips och rekommendationer kan ge viss klarhet i vad du ska tänka på för att du ska hitta det som passar dig bäst för dina behov. Lämna gärna en kommentar eller dela med dig av dina erfarenheter i kommentarsfältet nedan!

Lämna en kommentar