En guide i e-postmarknadsföring, så fungerar det!

veckobrev och nyhetsutskick

E-postmarknadsföring anses av de allra flesta professionella marknadsförarna vara en av de mest effektiva digitala marknadsföringskanalerna som finns.

Det kan förklaras med att e-postmarknadsföring är förhållandevis billigt men samtidigt extremt effektivt. Du behöver inte ta hjälp av externa konsulter eller byråer för att komma igång. Tvärtom är det fördelaktigt för den som använder e-postmarknadsföring för att sälja produkter och tjänster att på egen hand ansvara för email marketing.

Byråer och konsulter har förmodligen inte samma kunskaper om din målfrupp och din nisch som du. Dessutom blir email marketing betydligt billigare om du på egen hand ansvrarar för exemeplvis nyhetsbrev och automatiserade utskick.

Kunder som tagit del av epostmarknadsföring tenderar att köpa för 138% mer än kunder som inte tagit emot erbjudanden via e-post!

OptinMonster

Mest anmärkningsvärt är den höga avkastningen som utskick via epost genererar. E-post kan skickas ut till en låg kostnad men leder samtidigt tll högre grad av konvertierngar och försäljning än jämförbara kanaler. Marknadsförare pratar vanligen om en ROI på + 4000%!!!

(Det innebär att för varje krona du spenderar kan du förvänta dig att få tillbaka 40 kr i ökad omsättning! Låter det för bra för att vara sant? Kanske, men om du följer mina tips nedan så kommer du att förstå kraften med email marketing.)

För att lyckas med e-postmarknadsföring krävs naturligtvis hårt och kontinuerligt arbete. Dessutom måste du vara väl förberedd för att lyckas.

Av den anledingen har jag skrivit den här artikeln. Syftet är att du ska få möjlighet att göra rätt från början och få grundläggande förstålse för hur marknadsföring med e-post fungerar.

För att jobba med epostmarknadsföring krävs följande:

  1. Du måste ha ett e-postprogram för epostmarknadsföring (välj inte ett svenskutvecklat system för de är dyrare och ger sämre funktionalitet.).
  2. Du måste lära dig hur du samlar in och organiserar emails i en lista.
  3. Du måste välja vilken typ av e-post som du vill fokusera på (exempelvis nyhetsbrev, kampanjutskick, dedikerade emails som är av mer personlig karaktär etc.)
  4. Automatisera delar eller hela flödet och analysera utfall.

Låter det komplicerat?

Du kommer snart att märka att det är relativt enkelt men det beror givetvis även på vilket typ av plattform du använder för din webbplats. Det gäller att hitta ett e-postmarknadsföringsprogram som kan ge dig det stöd du behöver för att lyckas.

Vill du göra det lätt för dig att förstå hur e-postmarknadsföring fungerar?

Då rekommenderar jag att du tar en riktigt bra distanskurs i marknadsföring som ger dig de kunskaper som du har behov av att för att komma igång!

Bästa kursen hittar du via Nordboost. Nordboosts kurser är framtagna av erfarna marknadsförare och e-handlare. Kurserna på Nordboost ger deltagare både teoretiska och praktiska kunskaper. Du kan alltså lära dig olika saker inom marknadsföring och e-handel för ditt egna företag eller för att jobba med relaterade område för en arbetsgivare.


#1 – Vad är epostmarknadsföring?

All marknadsföring som inbegriper utskick av epost hör till epostmarknadsföring. Det finns mängder av utskick som du i egenskap av mottagare kanske inte ens uppfattar som epostmarknadsföring.

Bra epostmarknadsföring ska inte uppfattas av mottagare som marknadsföring. Så här går det till!

Enkelt förklarat fokuserar e-postmarknadsförare på att samla in kunder och potentiella kunders e-post i en lista. Detta kan ske genom olika typer av kampanjer eller genom att besökare som tar sig till en viss webbplats bestämmer sig för att prenumerera på exempelvis ett nyhetsbrev.

I vissa fall kan man genom att erbjuda exempelvis en nedladdningsbar fil (en guide eller liknande) samla in intressenters e-postadresser. Det kanske vanligaste sättet är dock att be om epost i samband med att kunder beställer något i checkouten i din webbutik.

Det finns flera sätt att samla in e postadresser och jag går igenom de vanligaste metoderna lite mer omgående längre ned.

#2 – Vilka är de vanligaste typerna av utskick?

När en lista har skapats kan marknadsföraren skicka exempelvis annonser och relationsbyggande eller inspirerande nyhetsbrev till adressaterna i listan.

I vissa fall går det även att skicka autogenererade e post till kontakter i maillistan. Inte sällan skickas dessa direkt vid exempelvis ett köp eller då en ny prenumerant anmäler sitt intresse för att ta emot nyhetsbrev från ett företag.

De vanligaste utskicken är:

  • Övergiven varukorg: Är en funktion som innebär att ett email skickas till en person som gått till kassasidan i annonsörens webbutik men som av någon anledning inte slutfört en påbörjad beställning. Förutsatt att personen i fråga hunnit skriva in sin e post innan hen avbryter köpet. Går det att automatisera ett mail med återskapa varukorgen som aldrig beställdes av personen. Mailet skickas till personen i fråga med en länk till kassasidan för att få personen att slutföra den påbörjade beställningen.
  • Nyhetsbrev: E-post som vanligen syftar till att långsiktigt skapa och bibehålla relationer med mottagare. Att använda sig av nyhetsbrev är extremt effektivt. Nyhetsbrev kan användas av företag för att exempelvis utbilda befintliga och potentiella kunder. Nyhetsbrev kan handla om exempelvis inspirerande tips eller om produktrelaterade nyheter. Att skriva nyhetsbrev kräver vanligen att företaget tagit fram tydlig mål och syften som ska uppnås eller främjas med hjälp av nyhetsbreven.
    Välkomst email: Är autogenererade e post som skickas till nya kunder eller prenumeranter. Ett bra sätt för att ge personer som tidigare inte varit i kontakt med ditt företag ett positivt första intryck.
    Kampanjutskick: I samband med en kampanj, exempelvis “Black Friday”, vill du givetvis meddela personer på din maillista om ert erbjdunande. Den här typen av epost innehåller vanligen “call-to-actions” med inbäddade knappar som direkt kan få mottagaren att gå till exempelvis en produkt- eller kassida i din webbutik.
  • Storytelling: Att förmedla information om ditt företags varumärke på ett mer personligt plan kan skapa en positiv och spännande känsla om företagets varumärke – Vilka ni är och vad ni står för och hur ni skapar mervärde? Här kan du väcka intresse genom att skapa en unikhet kring ditt företags koncept och DNA.
  • Omdöme: Att samla omdömen från kunder via e-post kan inte enbart ge dig värdefull information om vad dina kunder anser om en exempelvis företagets produkter, tjänster eller kundtjänst och service. Omdömen, exempelvis “star-ratings” är även bra för att skapa trovärdighet och få fler personer att köpa era produkter och tjänster.
  • Återengagerande e-post: Ett e-post som skickas till personer i din mailista som inte varit aktiva under en viss tid. Moderna mailprogram ger användare möjlighet att se hur pass engagerade personer i maillistan är. Med “engagemang” menas exempelvis huruvida personer varit aktiva och tagit del av föregående emailkampanjer.

    Genom att skicka emails till personer som inte varit aktiva under en längre tid, har du möjlighet att fånga personernas intresse och åter engargera dem i ditt företags erbjudande. Det kan handla om utskick i syfte att få “feedback” från kunder.

    I vissa fall kommer dessa personer att “unsubscriba” och avsluta sina prenumeration på ditt nyhetsbrev. Vilket i så fall är bra för dig. Vanligen betalar man för utskick och då vill man enbart betala för mail som går till personer som faktiskt läser och uppskattar dessa. I andra fall kan den här typen av email väcka nytt intresse hos prenumeranter vilket naturligtvis är ännu bättre.

#3 – Välj bästa e-postprogram för din verksamhet

En förutsättning för att jobba med effektiv emailmarknadsföring är att du använder ett program som är avsett för den här typen av marknadsföring.

Det finns massvis av olika marknadsföringsprogram för email marketing på marknaden. Det kan därav vara svårt att veta vilket verktyg som är bäst för din verksamhet. Ett råd är att inte välja ett svenskutvecklat program; de är vanligen kostsamma och ger inte samma funktionalitet som de internationellt stora programmen.

Därför behöver du ett program för epostmarknadsföring:

  1. För att marknadsföra dig med email behöver du kunna samla in email från personer i din målgrupp och strukturera dessa i en lista. Ett program för epostmarknadsföring hjälper dig med att samla in epost via olika kanaler.
  2. Epostmarknadsföring bygger på att skicka ut epost vid rätt tillfälle och till rätt personer och med rätt innehåll. Därför behöver du ett program som kan hjälpa dig med att segmentera adressaterna i din lista. På så vis kan du skicka epost till ett urval av personer i din lista. I många program kan man även “tagga” personer i sin maillista för att exempelvis filtrera listan utifrån olika kriterier.
  3. Du vill kunna skicka epost som ger ett professionellt intryck. Med ett program för epostmarknadsföring kan du använda färdiga epostmallar. Dessa kommer då med indragbara block i form av textstycken, rubriker, bilder, produktinformation och call-to-actions. Mallarna är vanligen enkla att använda och anpassa med ditt företags logga, färger och typsnitt.
  4. Du vill kunna automatisera utskick. När en kund köper en produkt bör det exempelivs skickas ett välkomstmail till kunden per automatik. Du vill förmodligen kunna automatisera e-post för exempelvis övergivna kundkorgar eller för att få omdöme från dina kunder x dagar efter ett genomfört köp etc. All denna funktinalitet får du hjälp med via ett bra program för emailmarknadsföring.
  5. Många program tillåter även användare att skicka meddelanden via andra kanaler utöver email. Kanaler som kan administreras och konfigureras via ditt program kan vara. SMS, chatbotts och meddelande-appar (Whatsapp, messenger etc.).

Det finns flera bra mailprogram på marknaden. Det du bör utvärdera innan du väljer program är inte enbart vilken tjänst som har bäst pris.

Kolla även vilken funktionalitet som ingår och säkerställ att det program du väljer att gå med är integrerat med den plattforms som du byggt din webbplats med.

Några av de bästa programmen på marknaden är: Sendinblue, Omnisend, Mailchimp och Activecampaign. (Mitt råd är att hålla sig borta från de svenskutvecklade tjänsterna för att få maximalt värde för pengarna.)

För e-handel tycker jag att man ska använda Omnisend vars system är framtaget för att just stötta e-handlare.

#4 – Skapa din epostlista

För att skicka epost i marknadsföringssyfte behöver du en epostlista. Låter självklart men faktum är att det är just din unika lista och hur du samlar in och underhåller din lista som är själva nyckeln för att lyckas med email marketing.

Den gylleneregeln för att bygga en bra lista med intressenter är att erbjuda ett mervärde för pesoner i din målgrupp i utbyte mot deras epostadress.

Ett tips är att inte försöka “lura” folk att börja prenumerera på dina nyhetsbrev. Mer kontakter är inte alltid bättre.

För att lyckas behöver du kontakter som anser att dina e-post är av relevans. Du måste alltså skapa en “win-win” där personer anser att det finns ett värde för dem att ta emot dina epost.

Att locka med ett värde i utbyte mot epostadresser kan ske på olika vis. Här är några vanliga knep som du kan använda dig av:

  • Ge bort en gratis nedladdningsbar guide, e-bok, mall eller liknande. (I ditt mailverktyg kan du ställa in så att din fil mailas automatiskt till de som registrerar sig med sin epostadress.)
  • Om din webbplats är nischad på ett specifikt område där det finns ett stort intresse för exempelvis dina blogginlägg eller nyheter, då kan det räcka med att locka med att skicka ut ditt nyhetsbrev till personer som vill prenumerera.
  • Du kan erbjuda att maila ut en rabattkod eller ett medlemskap för personer som registrerar sin epost.
  • Du kan använda en chatbott eller system för CRM eller ärendehanteringssytem där personer som vill få hjälp behöver att registrera sin epost för att kunna ställa en fråga eller öppna ett ärende.
  • Du kan samla in epost i samband med försäljning i din kassa genom att låta dina kunder acceptera att ta emot epost från ditt företag då de genomför en beställning.

Att samla in epost via inbakade regestreringsformulär på din webbplats kan du enkelt göra via ditt epostprogram.

Av den anledningen vill jag än en gång betona vikten av att göra ett bra val av program då du sätter igång. De flesta program kan du testa gratis för att få en bra känlsa för om det passar din verksamhet.

#5 – Email marknadsföring som inspirerar och konverterar

Bra innehåll eller “content” är naturligtvis en förutsättning för att du ska lyckas marknadsföra ditt företag med epost. Det spelar ingen roll hur bra program för email marketing som du använder eller hur många epost du har i din lista om du inte har förmågan att skapa bra och värdeskapande utskick.

Givetvis är hela syftet med epostmarknadföring att sälja mer av dina produkter och tjänster. Det innebär dock inte att du enbart ska skicka ut meddelanden med “reklam” och erbjudanden. Tvärtom kan det få dina addresater att tappa intresset och förtroendet för ditt företag. Det kan då leda till att prenumeranter väljer att avsluta prenumerationen på dina email.

“Det gäller att närma sig sina kontakter på ett strategiskt och välplanerat vis!”

Här är några bra tips för att du bör ta med dig:

  • Val av rubrik är avgörande. Folk sitter inte i allämnhet och väntar på dina nyhetsbrev. Faktum är att de flesta som prenumererar på dina e-post inte ens vet om att de är prenumeranter. De kanske till och med har glömt vad ditt företag står för. Den genomsnittliga öppningsfrekvensen för e-post inom e-handel är endast ca. 12%. Första steget i en lyckad emailkampanj, är att få mottagre att faktiskt öppna och helst läsa ditt utskick. Använd därför rubriker som är av relevans för din publik och som väcker ett intresse. Säkeställ även att inedningen i själva mailet väcker ett intresse hos den som slöläser.
  • Närma dig dina prenumeranter stegvis. Du bör börja med att skicka ett trevligt och prefesionellt utformat välkomstmail. Några dagar senare kan du skicka ett epost som du vet att många av dina prenumeranter skulle uppskatta att läsa. Det kan vara tips, idéer eller inspiration som verkligen ger läsaren ett mervärde. Längre fram i tiden kan du ta steget att fullt ut marknadsföra vissa produkter och tjänster.
  • Personalisera dina utsick och undvik massmarknadsföring. Bra emailmarknadsföring är inte det samma som att massmarknadsföra och spama mottagare. Ju mer du kan personalisera och anpassa dina utskick så att mottagre känner sig sedda, desto enklare kommer det bli för ditt företag att skapa förtroende hos era prenumeranter. Personalisering kan vara att meddelande skickas vid rätt tidpunkt. Personalisering innebär även att du använder namnet på mottagren i inledningen. Eller att du säkerställer att själva innehållet är av relevans för adressaten. Exempel på anpassat och relevant innehåll kan vara produkter som visas i mailet som är av relevans för just denna mottagare av emailet. (“Andra personer köpte även…”)
  • Automatisera! Så snart som möjligt vill du skapa automatiserade emails för dina prenumeranter. Det gäller framförallt välkomstmail, övergivna varukorgar och epost som du mer eller mindre alltid vill skicka till dina prenumeranter i vissa lägen.
  • Segmentera och följ upp. Se till att du har en smart struktur för att kunna skicka e-post till olika grupper i din lista. Du bör även sortera din lista och ta bort personer som inte är aktiva i din lista. Det beror på att personer som inte läser dina mail kostar pengar. (De flesta mailprogram tar betalt per e-post alternativt per kontakt i din maillista). Dessutom kan ditt företag uppfattas som oseriöst eller skapa en negativ bild om du skickar mail till personer som inte vill ha dem.
  • Följ GDPR och andra regler. Du måste exemeplvis skaffa samtycke för att hantera personuppgifter. Du bör även ge möjlighet till mottagare att avregistrera sig från att ta emot epost från dig och upprätta en tydlig integritetspolicy. Din integritetspolicy bör tllgängliggöras så att mottagare enkelt kan ta del av informationen för att känna sig trygga i hur du behandlar deras personuppgifter.

Share this post

Dela på facebook
Dela på google
Dela på twitter
Dela på linkedin
Dela på email
Jacob
Jag heter Jacob och frilansar som skribent och bloggare. De senaste åren har jag testat och recenserat massvis med olika produkter och system. Jag hoppas att mina tips och rekommendationer kan ge viss klarhet i vad du ska tänka på för att du ska hitta det som passar dig bäst för dina behov. Lämna gärna en kommentar eller dela med dig av dina erfarenheter i kommentarsfältet nedan!

Lämna en kommentar