
Hemsida
De 9 bästa gratis hemsideprogram för 2023
Är det första gången du ska göra en hemsida och du är osäker på var du ska börja eller om du inte vill spendera en massa pengar i onödan så…
Vill du använda e-post i marknadsföringssyfte? Då har du alla förutsättningar att lyckas! Email marketing är den mest effektiva digitala marknadsföringskanal som finns.
Dessutom ligger svenska e-handelsföretag generellt sett långt efter vad det gäller e-postmarknadsföring.
Du kan enkelt vinna marknadsandelar genom att applicera processer och “best practise” genom email marketing.
En anledning till att det e-post anses vara så effektivt i marknadsföringssyfte är att det i princip är gratis. Det kostar inte mycket att skicka ett mail men företag som är duktiga på e-postmarknadsföring har i snitt en ROI på 4400% på sina kampanjer!
“Räkna med att få tillbaks 44 kr per spenderad krona via e-postmarknadsföring! “
För att lyckas med att marknadsföra ditt företag krävs att du använder ett e-postprogram som gör det möjligt för dig att sätta upp automatiserade utskick och nå ut med exempelvis nyhetsbrev till dina kontakter.
Den här typen av program kommer vanligen uppsatta med färdiga mallar som du kan använda för att nå ut med både kampanjer och information till dina kontakter och prenumeranter.
Du måste även ha viss kunskap om marknadsföring och e-postmarknadsföring för att lyckas.
Däremot behöver du inte anlita en dyr marknadsföringsbyrå för att sätta upp de flöden som du behöver i din webshop.
Lär dig istället på egen hand hur du gör och använd ett program för e-post som är riktigt bra för din verksamhet.
En annan anledning till att e-postmarknadsföring är så otroligt effektivt kan förklaras med att många företag tycker att det är för jobbigt att bedriva den här typen av marknadsföring.
Olika flöden ska sättas upp, det ska skrivas, sammanställas och skickas ut information (content). Dessutom kan det uppfattas som tekniskt komplicerat för många företagare att använda ett speciellt mailprogram för att skicka meddelanden.
Men när du vet hur du ska göra så kommer du märka att det inte är vare sig svårt eller tidskrävande med e postmarknadsföring.
OM du är skicklig kan du få ett stort försprång framför dina konkurrenter. När du väl har satt upp de viktigaste utskicken så sköter sig marknadsföringen till viss del på egen hand.
“Räkna med att vinna ett stort försprång från dina konkurrenter med email marketing”
Det är en väl investerad tid att ta en kurs i e-postmarknadsföring. Då kan du undvika typiska nybörjarmisstag och dessutom säkerställa att du sätter upp dina e-postflöden korrekt från början.
Bästa kursen i e-postmarknadsföring hittar du hos Nordboost.
Oavsett om du bestämmer dig för att ta en kurs ell ej, så kommer du att behöva ett program för att skicka nyhetsbrev, e-post och i vissa falla andra meddelanden (SMS, Push-notiser etc.)
De bästa programmen som finns idag för en här typen av marknadsföring är de internationellt ledande plattformarna för email marketing.
Det finns även en del svenska tjänster men de är sämre vad det gäller exempelvis funktionalitet. Dessutom är de i många fall dyrare än de bästa programmen som finns på marknaden.
Mitt första råd är därför att välja en av de internationellt erkända plattformarna på marknaden.
Här nedan listar jag de bästa programmen.
Vissa program kan vara bra för olika typer av företag. Riktigt stora företag kan behöva en annan typ av system än mindre firmor. Dessutom kan det skilja sig beroende på vilken nisch ditt företag fokuserar på.
För företag inom exempelvis E-handel, är Omnisend det bästa systemet (Se nedan).
Som namnet antyder är Omnisend ett system avsett för marknadsföring via “omnikanal”. Omnisend är relativt okänt på den svenska marknaden men en modern och välkänd plattform internationellt. Tjänsten används idag av mer än 50 000 e-handelsföretag runt om i världen. Omnisend är ett bra verktyg för framförallt e-handelsföretag.
En fördel med Omnisend, utöver att du får mer funktionalitet än med äldre plattformar (exempelvis Mailchimp som är ca. 20 år gammalt), är att plattformen är integrerad med alla de internationellt stora e-handelsplattformarna. Hit hör exempelvis Shopify och WooCommerce som är några av de bästa plattformarna som finns på marknaden.
Vad gör Omnisend?
I princip gör Omnisend det enkelt för användare att samla in “leads” och kontaktinformation. Detta sker via exempelvis landningssidor som är strategiska sidor som personer i din målgrupp går till på din webbplats där du helt enkelt samlar in personernas email, namn, telefonnummer etc.
Du kan även integrera färdiga kontaktformulär på din webbplats för att få besökare att exempelvis prenumerera på ditt nyhetsbrev eller ta del av erbjudanden.
När du väl börjat bygga din kontaktlista kan du sätta upp automatiserade flöden för att nå fram till personer i din lista baserat på dessa personers beteenden.
Omnisend kommer givetvis med anpassningsbara mallar som du använder med din logga, färger och teckensnitt för att ge dina e post ett professionellt och förtroendeingivande intryck.
Varför är Omnisend bäst för e-handelsföretag?
Klaviyo anses bland professionella marknadsförare vara ett av de bästa systemen som finns i världen för e postmarknadsföring. Det finns i princip inget system som ger dig bättre eller mer funktionalitet än Klaviyo.
Den här plattformen kan göra mer än att enbart segmentera kontakter på exempelvis namn eller kanal där kontakten påträffats. Klaviyo gör det möjligt att segmentera och personalisera emails på en mer raffinerad nivå som kan baseras på produkter eller orderinformation relaterat till en kontakt eller exempelvis hur en kontakt har reagerat på en tidigare kampanj av relevans.
Klaviyo är inte ett optimalt verktyg för nybörjare. Det här är ett mer komplext och avancerat verktyg än övriga tjänster som jag recenserar i den här artikeln.
Jag tvivlar på att mindre företag kommer att använda alla de tjänster som finns i Klvaiyo men för den som kan epostmarknadsföring och som företräder ett större företag är Kalviyo ett fantastiskt alternativ.
Klaviyo som framförallt riktar sig till större företag ligger givetvis högre i pris än jämförbara alternativ.
Du får ett system som du kan växa med och förmodligen aldrig kommer behöva flytta från. Men för mindre företag rekommenderar jag att börja med ett enklare verktyg. Du kan alltid byta system längre fram, om du skulle ha behov av det.
Sendinblue är det bästa programmet för nyhetsbrev och e-postmarknadsföring för små och medelstora företag. Det är enkelt att använda, prisvärt och ger dig ett bra utbud av funktionalitet. En fördel med Sendinblue är att du kan använda tjänsten gratis hur länge du vill. Du behöver inte betala förrän du har börjat skicka ut ett en ansenlig mängd emails (300 per dag).
Sendinblue är på många vis en modern motsvarighet till Mailchimp. Funderar du på att använda Mailchimp, då bör du först testa Sendinblue som är ett modernare system. Sendinblue är integrerat med Facebook ads (ingår endast i premiumplanerna). Det innebär att du kan skapa och skicka ut Facebook ads, direkt från ditt konto i Sendinblue.
En annan bra funktion är Sendinblues inbyggda chatbox. Den kan du använda för att sköta kontakt med besökare på din webbplats via en live chat. Det är smart sätt för att samla in besökares kontaktuppgifter (“leads”) men en chat kan även ge dig möjlighet att besvara frågor och hjälpa dina kunder live. (Ett bra sätt för att förbättra ditt företags konverteringar).
I stora drag gör Sendinblue samma saker som övriga e-postprogram. Du kan skicka automatiserad e-post för övergivna varukorgar och sätta upp flöden för att engagera dina prenumeranter. Givetvis kommer Sendinblue med anpassningsbara mallar för att exempelvis slicka nyhetsbrev och andra meddelanden.
Mitt råd är att välja Sendinblue framför Mailchimp (sen nedan).
Mailchimp är tveklöst den mest välkända plattformen för automatiserade e-postflöden. Mailchimp är nämligen en pionjär bland program för automatiserade e-post. Plattformen används av 12 miljoner användare runt om i världen.
Mailchimp har funnits med sedan 2001 men de senaste åren har det utvecklats flera liknande system som på många vis är modernare i allt ifrån användarvänlighet till design och funktion. Det innebär inte att Mailchimp inte fortfarande håller måttet men från att ha varit det enda givna valet har marknaden börjat hitta alternativa läsningar. Som ett exempel kan nämnas att Shopify numera inte erbjuder Mailchimp som en integrerad lösning åt ny Shopifyanvändare.
Men generellt sett kan man säga att Mailchimp är kompatibelt med många 3:e partstjänster. Det hänger helt enkelt ihop med att plattformen har funnits på marknaden sålänge och dessutom är ett starkt varumärke.
Mailchimp erbjuder även en del intressanta lösningar som är unika för just Mailchimp. Förutom alla de vanliga tjänsterna för att skicka nyhetsbrev och samla in kontakter via landningssidor och formulär på din webbplats kan du:
Mailchimp går även att testa gratis. Använder du WooCommerce kan du integrera Mailchimp via en Plugin och exempelvis koppla på autogenererade mail för övergiven kundvagn.
Converkit är ytterligare ett mailprogram som typiskt passar mindre företag och webbplatser. Programmet är enkelt att använda och kommer med alla de funktioner som du kan förvänta dig av ett modernt e-postprogram. Programmet är uppsatt med mallar för nyhetsbrev och e-post, funktionalitet för A/B-test. Givetvis kan du även samla in och segmentera kontakter via formulär på din webbplats.
Convertkit är ett bra alternativ för den som driver en blogg. En funktion som skiljer sig från övriga program för nyhetsbrev och e-post är att du har möjlighet att ta betalt för dina utskick och nyhetsbrev.
Convertkit kan du testa gratis under 14 dagar. Tjänsten är integrerad med exempelvis Shopify och WooCommerce men även med vissa lärplattformar (LMS) såsom Teachable och Crowdcast.