Hur gör man och vad kostar det att synas på Google?

så syns du

Undrar du varför din hemsida nästan inte har några besökare? Jag har tidigare skrivit om mina viktigaste tips för att SEO-optimera sin wepplats. Men i den här artikeln går jag igenom hur får man sin hemsida att synas på google med eller utan SEO.

Oavsett om du bygger din hemsida med ett hemsideprogram eller om du helt enkelt använder WordPress för din webbplats, så finns det några viktiga moment som flera nybörjare helt missar.

Du kan göra en hel del enkla konfigurationer helt gratis men du kan även ta steget att betala Google för att din webbplats ska synas.

Om du väljer att betala Google så kan du sätta ett tak på hur mycket du vill spendera.

Du bör vara försiktig till en början innan du vet hur Googles betalda marknadsföring fungerar. Bara för att du betalar pengar innebär det inte per automatik att det är enkelt att synas.

(Jag rekommenderar därför att du till en början testar steg 1 och 2 nedan. Det kan ge din hemsida en rivstart till en början.)

För att du ska synas på Google krävs typiskt följande konfigurationer:

  1. Registrera din webbplats i Search Console
  2. Registrera din webbplats med Google My Business
  3. Ta steget och betala för att synas

Registrera din webbplats i Search Console

Precis som namnet antyder är ”Search Console” ett verktyg som tillhandahålls av Google för att hjälpa användare att synas på Google.

Tjänsten hette tidigare Google Webmaster Tools men det är alltså samma tjänst och går precis som tidigare att använda helt gratis.

Varför ska man använda Google Search Console? När du skapar en hemsida på nätet och gör den tillgänglig för Google så får ni automatiskt ett slags partnerförhållande.

Du vill att personer som använder Googles sökmotor ska komma till din webbplats och Google vill underlätta för de som söker på webben att få bästa sökresultat efter det som de söker på.

I vissa fall kan det vara så att du som äger en webbplats inte känner till att det förekommer problem på webbplatsen som gör att google inte skickar trafik till din webbadress. Det är vare sig bra för Google eller dig.

Av den anledningen får du som är ägare till en webbplats tillgång till information såsom felmeddelande och felloggar som Google hittar på din webbplats. Genom att justera dess fel kan du snabbt få sökträffar till dina webbsidor via Googles sökmotor.

Skicka in din XML webbplatskarta

Så snart du byggt färdigt en webbplats så vill du att så många som möjligt ska hitta din sajt på Google. För att detta ska kunna ske så måste Google söka igenom din webbplats och indexera data.

Det här kan ta rätt lång tid, Google kanske inte ens har upptäckt din webbplats än, trots att det går att den är live på internet.

För att så snabbt som möjligt göra din webbsidor synliga i Google ska du därför registrerar ett konto i Google Search Console och därefter skicka in din webbplatskarta.

Då kan Google söka igenom och indexera din webbplats snabbare. När du gör ändringar på din webbplats så får Google snabbt tillgång till ändringarna så att dessa kan bli sökbara i Google.

Du kan även göra en rad andra saker i Google Search Console men enbart genom att fixa eventuella problem och skicka in din webbplatskarta så kan du räkna med mycket bättre förutsättningar för att synas i Google.

Registrera din webbplats med Google My Business

Är det så att din hemsida är skapad för ditt företag eller förening som exempelvis har ett fysiskt kontor eller lokal? Då ska du givetvis se till att registrera dig för Google My Business.

Att registrera ditt företag och din webbplats med Google My Business är gratis och processen är förhållandevis enkel.

Google kommer att skicka en kod till den fysiska adess som du anger när du registrerar dig för att du ska verifiera företagets adress.

En fördel med den här tjänsten är att när Google har verifierat din adress, låt säga till ditt kontor eller en träningslokal om du företräder en idrottsklubb.

Då kan du öka chanserna för att ditt företag eller klubb etc. ska synas i Google maps och när folk som befinner sig i närheten söker på sökord som är av relevans för ditt företag och hemsida.

När du sätter upp ditt företag med Google My Business så kan du även länka till din hemsida. Det innebär att folk kan kolla in din hemsida direkt via din företagsprofil i Google My Business.

Ta steget och betala för att synas

Google Ads (tidigare Google Adwords) är Googles egna annonseringskanal och vill du ha snabba resultat så kan du överväga att betala Google för att folk som söker i Googles sökmotor ska kunna hitta din webbplats.

För att du med framgång ska kunna använda Google Ads krävs att du förstår vilka sökord som är viktiga för din webbplats.

Bara för att du betalar Google innebär det inte att det är helt okomplicerat att synas. (Här får man lägga ned tid och en del pengar för att testa sig fram.)

Du kan exempelvis behöva utforska vilka sökord som du vill att dina annonser i Google Ads ska ge utslag för. Med hjälp av Sökordsplaneraren kan du identifiera dina viktigaste sökord för dina webbsidor.

Google Ads kan även användas för att exempelvis skapa medvetande kring ditt varumärke eller för att du ska få personer att ringa dig eller att gå direkt till din hemsida.

Vad kostar det?

Digital marknadsföring är extremt dynamisk. Priserna varierar beroende på grad av konkurrens på en viss marknad.

I Sverige är priserna generellt sett lägre än på mer utvecklade digitala marknader. Men det kan finnas undantag. Priserna varierar även baserat på grad av kommersiell intentionen som ett visst sökord eller nisch har.

Men för att ge ett enkelt svar på den här frågan är kostnaden förhållandevis låg för sökord som andra företag eller föreningar inte väljer att betala för. Du kan alltså betala ett lågt pris (per klick) för “bästa judoklubb Göteborg” medan ett mycket högre pris för “bästa hotell i Götebord”.

Personligen tror jag att framförallt icke-kommersiella branscher, ideella föreningar etc kan få väldigt mycket trafik via betald marknadsföring i Google. Fast till ett förhållandevis lågt pris eftersom att det förekommer få aktörer använder Google Ads för denna typ av tjänster i Sverige.

Lär dig mer om hur du gör för att synas på Google via en kurs i SEO.

Share this post

Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på linkedin
Dela på email
Jacob
Jag heter Jacob och frilansar som skribent och bloggare. De senaste åren har jag testat och recenserat massvis med olika produkter och system. Jag hoppas att mina tips och rekommendationer kan ge viss klarhet i vad du ska tänka på för att du ska hitta det som passar dig bäst för dina behov. Lämna gärna en kommentar eller dela med dig av dina erfarenheter i kommentarsfältet nedan!

Lämna en kommentar