Hemsida

10 tips för SEO optimering på din hemsida

post image

Vill du sökoptimera din hemsida? Bra, då är du har insett vikten av sökmotoroptimering, eller så kallad SEO.

En studie av Ahrefs visar att mer än 90% av alla webbplatser på nätet får 0% av sina besökare från Google. Dessutom sker 90 % av alla sökningar på intenter via Googles sökmotor (Business Insider) och 48% av alla kunder som tillfrågats i en studie hävdar att de söker via sökmotorer på internet innan de fattar ett köpbeslut.

Om du inte följer grundläggande tips avseende optimering av din hemsida kommer du inte få några besökare till din webbplats. Därför är det viktigt att du SEO-optimerar din webbplats!

Sökoptimering handlar till stor del om att strukturera information på dina webbsidor på ett sådan vis så att Google förstår vad din webbplats handlar om.

SEO för en enkel hemsida, låter kanske komplicerat för många nybörjare men faktum är att den viktigaste och mest grundläggande formen av SEO och sökoptimering är busenkel.

I detta inlägg reder jag ut och ger tips i vad du ska tänka på för att skapa din hemsida på ett sådant vis att du får många besökare utan att det kostar en enda krona för dig.

“Den viktigaste och mest grundläggande SEO-optimeringen är enkel och kräver inte att du har några förkunskaper”

Det är bättre att sökoptimera en ny hemsida än en gammal webbplats. Anledningen till det är att du börjar från scratch och kan göra rätt från början. På så vis kan du med kort startsträcka få dina webbsidor att hamna högt upp i Googles sökresultat.

De flesta bra hemsideprogram erbjuder idag funktionalitet för SEO sökmotoroptimering.

Personligen anser jag att Webnode är bäst för nybörjare. Det är en bra hemsidebyggare som är enkel att använda och som ger användare bra verktyg för sökoptimering. Här kan du läsa hela mitt inlägg om Webnode.

Är du tekniskt lagd och redo att spendera mer tid på att skapa din hemsida?

Då rekommenderar jag att du använder WordPress. Det är en mer avancerad plattform än hemsidebyggare på marknaden. Det är inget bra alternativ för nybörjare men fördelen är att WordPress ger dig en otrolig flexibilitet.

Med WordPress kan du installera Yoast som är en bra tjänst för optimering i Google.

Är det så att du redan skapat en hemsida så kan det ta längre tid för dina optimeringar att påverka Google.

Du bör då i ett första steg seo testa din hemsida för att förstå vilka förbättringar du måste göra. Du kan börja med att ögna igenom mina 10 tips nedan och korrigera din sajt med de mest grundläggande optimeringarna.

Infografik om seo

1. Identifiera dina sökord

Att förstå vilka sökord som är av relevans för din webbplats är det mest grundläggande och det första steget du ska ta (helst redan innan du börjar bygga din hemsida).

Sökord är de ord som folk i allmänhet söker på i sökmotorer såsom Google eller Bing.

Låter det konstigt?

Tänk då på hur du själv söker på internet, orden skiljer ibland från vanligt talspråk och vedertagna skrivregler.

Genom att använda de sökord som folk i allmänhet söker på i exempelvis texter på din webbplats kan du underlätta för Google att förstå vad webbplatsen handlar om och på så vis attrahera besökare till din webbplats.

Nu är det som så att Google den senaste tiden har blivit mycket smartare än bara för några månader sedan. Google kan alltså förstå vissa saker som även människor förstår trots att du inte använder “rätt sökord”.

Exempelvis kanske du vill starta en hemsida för ett litet företag för att attrahera kunder. Låt säga att ditt företag säljer “hundbajspåsar”. Men istället för att skriva sökordet “hunsbajspåsar” (som låter grovt och fult) så skriver du “avföringspåsar för hund och katt”.

Tidigare hade du inte fått några besökare från Google sökmotor som söker på “hundbajspåsar” eftersom att du inte använt just det sökordet på din webbplats.

Idag är Google smartare och vet att den som söker på “hundbajspåsar” även är intresserad av “avföringspåsar för hund och katt” men du får fortfarande mer besökare via Google om du kan använda det exakta sökord som folk söker på i dina texter på din webbplats.

Här nedan hittar du ett par bra gratistjänster för att identifiera dina sökord. Jag rekommenderar att du tar och avsätter minst en heldag för att lista ut dina sökord. Spara alla ord i excelfil och försök att inte använda samma sökord på mer än en webbsida.

“Du måste känna till sökvolymer per månad och svårighetsgrad för att ranka i Google för dina sökord”

Förutom sökord som är av relevans för din webbplats, måste du även förstå vilka volymer (alltså hur många sökningar som görs i snitt per sökord per månad). Mer avancerade SEO-specialister och sökmotoroptimerare undersöker även hur pass hög konkurrensen är för respektive sökord.

Ibland kan det vara smartare att välja ett sökord som har lägre sökvolymer för att de är lättare att få din hemsida att synas i Google än andra sökord med högre konkurrens. Men strunta i det i början.

Bra gratisverktyg för att hitta och identifiera dina sökord:

  1. WMS Everywhere (En bra Chrome extension)
  2. Keyword Surfer (Ytterligare en extension som påminner om WMS Everywhere)
  3. Search Console (kan endast användas för SEO om du redan har en hemsida)

2. Rätt domän för din webbplats

Lagt kort ligger. Det samma gäller för ditt domän. Har du väl köpt ett domän för din webbplats då kan du inte ändra det i efterhand. Har du däremot ännu inte skapat din webbplats (blogg, hemsida eller e-handel) då ska du fundera över vilket domännamn som är bäst utifrån SEO sökmotoroptimering .

Ditt domännamn spelar nämligen en betydande roll när det gäller att sökmotoroptimera din sajt. Vanligen får man göra en avvägning här.

Mitt råd är att aldrig välja ett namn som låter fånigt. I första hand ska din webbplats ha ett namn som är märkesbyggande och som låter bra för dina läsare, följare eller kunder.

I andra hand ska domännamnet vara optimerat med sökord som gör att Google (och även människor) begriper ungefär vad din hemsida handlar om.

“Domännamnet bör innehålla ditt viktigaste sökord”

Här är ett konkret förslag:

Du vill skapa en blogg som handlar om Yoga och Hälsa. Du vill göra din blogg unik och exotisk och tycker att namnet “Chaturanga bloggen” är passande.

Men här kan du få mer besökare via Google om du ger Google en ledtråd om vad din blogg handlar om.

Yoga är ett starkt sökord med mer än 14 000 sökningar i Sverige per månad. Du bör därför vara mer specifik och välja ett sökord för ditt domän som är något mer “nischat”. Exempelvis “yogaövningar” som har ca. 700 sökningar per månad.

Ditt domän blir då exempelvis något i stil med: “www.chaturangayogaovningar.se”. På själva landningssidan (“hemsidan”) kan du skriva något i stil med “Chaturanga bloggen om Yogaövningar”.

3. Research

En av de viktigaste sakerna som hör till SEO är research. Du måste publicera artiklar med teman som människor faktiskt söker på. Det här beror på att varje artikel baseras på sökord. Du kan självklart skriva om otaliga ämnen och hoppas att det ska fungera, men det som oftast är bäst är att vara mer målinriktad.

Ett av de mest effektiva sätten att göra research på är genom att använda Google Keyword Planner. I den kan du se vad folk söker på varje månad, och därmed få konkreta sökord. Du kan till och med söka på hela meningar och se hur många personer som sökt på det. Google Keyword Planner är i det stora hela en genial statistikmodell som är ovärderlig i arbetet med SEO.

Du kan också söka själv och se på relevanta sökord som föreslås. Oftast innehåller sådana förslag sökord som andra faktiskt googlar. En annan väldigt effektiv metod är att hitta din allra största konkurrent och se på artiklar som de har skrivit. Om hemsidan rankar högt i sökresultaten är det troligt att de har gjort en sökordsanalys.

Utomlands är det många som arbetar med SEO, för man kan översätta hemsidan till andra språk så att den genom det får mera klick. I ett sådant fall är en VPN ett bra verktyg eftersom du kan ändra IP-adress och se hemsidor så som personer i andra länder ser dem. Du kan även använda Google till det här och lura sajten att du egentligen är i ett annat land så att du med den informationen kan konkurrera med andra företag i samma bransch.

4. Strukturera och organisera ditt innehåll

Sökmotorer och människor gillar struktur. Det innebär att du måste fundera lite redan innan du bygger din webbplats. Ett smart sätt kan vara att organisera dina webbsidor i en hierarkisk struktur som är logisk både för människor och för sökmotorernas bottar.

Exempelvis kan din webbplats struktureras så här om ditt företag är en redovisningsbyrå:

Hemsida>Om oss

Hemsida>Kontakt

Hemsida>Bokföringstjänster

Hemsida>Bokföringstjänster>Aktiebolag

Hemsida>Bokföringstjänster>Enskild Firma

Hemsida>Skattefrågor..

ebbsidor som hänger ihop är underliggande samma webbsida i URL-strukturen. Du bör även säkerställa att du använder menyer som ger läsare och besökare möjlighet att orientera sig på din webbplats.

Ju bättre strukturerad din hemsida är desto enklare gör du det för din besökare. Det är något som Google premierar och gör att din webbplats kan hamna högre upp i Googles sökresultat än konkurrerande sajter.

5. Använd interna länkar på ett logiskt och naturligt sätt

Förutom en logisk URL-struktur som korresponderar med menyval på din webbplats ska du använda länkar på din webbplats. Du vill nämligen att dina besökare ska stanna på din webbplats så länge som möjligt.

Om du exempelvis skriver om något på en webbsida som egentligen hör hemma eller förklaras mer ingående på en annan webbsida på din webbplats; då bör du länka till den webbsidan där läsaren kan finna mer information. Exempelvis “läs mer om xxx här…”

Länkar är även ett sätt för Google att förstå vad din webbplats handlar om. Länkarna skapar ett nät av olika kopplingar mellan sidorna på din webbplats.

Generellt sett uppfattar sökmotorerna den webbsida på din webbplats som har flest interna länkar pekandes till sidan (flest ingående länkar) som en av de viktigaste sidorna på din webbplats.

Ett generellt råd är dock att länka mycket men på ett sätt som kan uppfattas som naturligt. Försök inte manipulera sökmotorerna då detta snabbt kan straffa sig.

6. Använd sökord strategiskt och på rätt ställe

Jag har tidigare nämnt att det är viktigt att använda sökord i dina texter och i ditt domännamn. Men kanske ännu viktigare är att använda de sökord som du vill att exempelvis en webbsida på din sajt ska bli sökbar för i Google på ett strategiskt vis.

“Google fungerar på många vis precis som människor”

Ponera att du öppnar dagstidningen på morgonen. Du går direkt till kulturdelen, därefter söker du snabbt igenom rubrikerna för att förstå om det finns något som är av intresse för dig.

Precis så värderar Google informationen på din webbsida. Google läser alltså in titel och underrubriker som de viktigaste delarna för att förstå vad webbsidan faktiskt handlar om. Försök därför att använda de sökord som du vill att en webbsida ska associeras med i själva sidtiteln och i underrubriker.

Undvik att formulera rubriker som kan kan förefall onaturliga eller konstiga.

7. Skriv naturligt, stilrent och undvik långa stycken

Text på webbplatser struktureras i regel inte som i böcker. Glöm alla skrivregler du fått lära dig i skolan.

Du måste dela upp texten i kortare stycken. Rekommenderade skrivregler inom SEO brukar vara ca. 1-3 meningar per stycke. Generellt sett läser folk på nätet inte lika noga som när de läser exempelvis en bok.

Av den anledningen är det viktigt att ha mycket luft i texten. Bryt gärna texten med bilder som illustrerar det du vill förmedla och citat som gör det enkelt för läsare att snabbt hitta information.

Din webbsida är inte ett skönlitterärt verk utan en text avsedd för personer som söker information. Stoppa aldrig in sökord i texten på ett onaturligt vis.

8. Responsiv design och snabba laddtider

Mer än 53 procent av all trafik till webbplatser på internet sker via mobila enheter. Av den anledningen gäller det att använda ett hemsideprogram eller tema som gör att din webbplats automatiskt anpassas till dina besökares enheter.

Din webbplats ska se snygg ut och vara funktionell oavsett om dina besökare kommer till sajten via laptop eller smartphone.

Du måste även säkerställa att din webbplats laddar snabbt. Google har officiellt gått ut med information om att snabba laddtider är en viktig faktor när de bedömer hur pass bra en webbplats är för Googles användare.

Om din webbplats laddar långsamt, låt säga mer än 3 sekunder kommer dina besökare att lämna din webbplats. Enligt studier utförda av Google ökar risken med hela 90 % för att besökare lämnar en webbplats när laddtiderna går från 1 till 5 sekunder.

Säkerställ att du använder en tjänst som kan erbjuda dig snabba laddtider. Använder du WordPress då ska du välja ett webbhotell som ger dig bra laddtider. I annat fall, välj en hemsidebyggare med bra kvalitet.

9. Dela på sociala medier

Du kanske tror att SEO inte har något att göra med andra marknadsföringskanaler? Numera är sökmotorernas algoritmer extremt komplexa. De spårar och analyserar till viss del aktiviteter som sker både på din hemsida men även i andra kanaler.

Du vill att din webbplats och varumärke ska förekomma i olika sammanhang. Av den anledningen utbildar sig många digitala marknadsförare i fler än en marknadsföringskanal.

Genom att koppla på och möjliggöra informationsspridning som du exempelvis publicerar på din hemsida via flera kanaler, kan du skapa synergier som även leder till bättre sökresultat i Google.

Se därför till att skapa konton i de sociala mediekanaler som du finner relevanta för din publik. Det kan vara Instagram, Facebook eller Linkedin. Men det kan även vara en egen youtubekanal som du länkar till från din webbplats.

Se till att ha delningsknappar på exempelvis din blogg eller att koppla på andra kanaler du använder för nyhetsflöde. På så vis kan du även involvera dina besökare, följare eller kunder att sprida ditt budskap.

10. Indexera din hemsida för snabbt resultat

För att Google ska kunna förstå vad din hemsida handlar om måste din webbplats indexeras. Google använder så kallade bottar som “crawlar” internet. Bottarna söker igenom webbplatser och registrerar all data, såsom sökord, länkar, bilder etc.

Genom att hjälpa Google att förstå vad din webbplats handlar om kan du få snabbare resultat. Så snart du blir färdig med din webbplats och genomfört alla de optimeringar som jag förespråkar, så bör du indexera webbplatsen.

Det enklaste sättet att göra det på är genom att använda Google Search Conosole där du laddar upp en “XML-webbplatskarta”.

Denna hjälper Google att navigera på din webbplats. Så snart du gör en ändring på din hemsida kan Google snabbt via din webbplatskarta registrerar ändringen och uppdatera sina databaser med dina ändringar.

Läs mer här om webbplatskartor i Google.

11. Sist men inte minst det viktigaste: länkar!

Att skapa länkar som pekar mot din hemsida hör till en av de mer avancerade SEO-teknikerna. Men att bygga länkar som pekar mot sin webbplats är en faktor som är av sådan vikt att även nybörjare i ett tidigt skede bör fundera över hur de kan få länkar till sin webbplats.

En länk till din hemsida från en annan webbplats ser Google som en slags referens. Tänk dig när du söker jobb och hur viktigt det är med bra referenser. På samma vis fungerar det med Google optimering.

Google gillar webbplatser som har många länkar från andra webbplatser. Med bra länkar till din webbplats kan du därför få en ordentlig skjuts av Google. Men hur får man länkar till sin webbplats?

Du kan skapa information som är så pass bra att andra webbplatser väljer att referera till dina texter, media etc. Den här tekniken går ut på att du hör av dig till webmasters inom din nisch och frågar om de gillar din artikel eller webbsida och om de kan tänka sig att länka till den.

Det finns även massvis av andra strategier men den gyllene regeln är att inte skaffa länkar från tvivelaktiga webbplatser. Google kan även straffa webbplatser som exempelvis betalar andra webbplatser för länkar.

Generellt sett kommer du långt på att ha en seriös webbplats som ger ett förtroendeingivande intryck. Du ska tillhandahålla bra information som ger besökare ett mervärde, då kan du även få länkar som pekar mot din hemsida från andra webbplatser.

Lär dig mer om SEO via en kurs på distans. Läs mer här.

Lycka till!

Tjänsten
För – och nackdelar
Bedömning
Tjänsten

För – och nackdelar
  • plusMycket bra för nybörjare
  • plusStöd för onlinebutik
  • plusMånga bra mallar
  • plusBra tillägg
  • plus50% rabatt på utvalda Wix Premium-planer
  • minusKan bli dyrt för stora webbplatser
  • minusSvårt att byta designmallsystem
Bedömning
4.8
star icon star icon star icon star icon star icon
Prøva Wix Recension
Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments